Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ενεργοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου.
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ενεργοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου. Με βάση τον προγραμματισμό που έχει γίνει και το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, μέσα στον Σεπτέμβριο, το αργότερο μέχρι το τέλος του μήνα, θα βγει η προκήρυξη. Δηλαδή ένας αναλυτικός οδικός χάρτης για το τι προβλέπει ο νόμος, ποιες οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσει ο επενδυτής που ενδιαφέρεται το επενδυτικό του σχέδιο να ενταχθεί στον νόμο, προκειμένου περί τα μέσα Οκτωβρίου να “ανοίξει” το σύστημα υποβολής των επενδυτικών σχεδίων.
Όλη η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά. Δηλαδή ο επενδυτής θα καταθέτει το επενδυτικό του σχέδιο και τα “χαρτιά” που απαιτούνται, ηλεκτρονικά, ενώ θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί μέσα από το πληροφοριακό σύστημα την πορεία της αίτησής του. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και οι κληρώσεις των αξιολογητών των επενδυτικών σχεδίων.
Σημειώνεται πως στα εργαλεία ενίσχυσης που παρέχονται προς τα νέα επενδυτικά σχέδια που θα ενταχθούν στον νέο νόμο είναι: φορολογική απαλλαγή, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), επιχορήγηση, επιδότηση μισθολογικού κόστους, χρηματοδοτικά εργαλεία, σταθερό φορολογικό σύστημα, ταχεία αδειοδότηση, αλλά και σταθερό φορολογικό πλαίσιο για 12 έτη για επενδύσεις μείζονος σημαίας.
Σε ότι αφορά τα χρηματοδοτικά κίνητρα, αυτά είναι συνολικού – αρχικού – ύψους 3,6 δισ. ευρώ, σαν “μαγιά”επιχορηγήσεων, μοχλευμένων κεφαλαίων, επιδοτήσεων leasing και φοροαπαλλαγών που θα διατεθούν στις επιχειρήσεις τα επόμενα χρόνια. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται τα κεφάλαια που θα διατεθούν τόσο για το κλείσιμο των αναπτυξιακών νόμων του 2011 και του 2004 (περίπου 2,5 δισ. ευρώ) όσο και οι επιχορηγήσεις, οι απαλλαγές και η μόχλευση για τον νέο αναπτυξιακό ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Αναφορικά με τις άμεσες θέσεις απασχόλησης που θα δημιουργηθούν μέσω των επενδυτικών σχεδίων που θα ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο μέχρι το 2022, υπολογίζονται σε περισσότερες από 15.000 και περί τις 250.000 οι έμμεσες.
Στόχος της Κυβέρνησης, μέσω του συγκεκριμένου νομοθετήματος, είναι η αποκατάσταση, κατά περίπου 10%, του ελλείμματος παγίου κεφαλαίου που σήμερα υπολογίζεται στα 79,1 δισ. ευρώ.
Τα βασικά σημεία του νόμου
H ενίσχυση γίνεται πρωτίστως με φοροαπαλλαγές (45% συνόλου ενισχύσεων – πλησιάζουμε τον μ.ό. της ΕΕ 54%), καθώς μέσω αυτών θα ενισχύεται πλέον και κυρίως η απόδοση και όχι όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, η ύπαρξη δαπανών ανεξαρτήτως τελικού αποτελέσματος (95% ήταν επιχορηγήσεις). Προκειμένου οι ενισχύσεις που παρέχονται με το κίνητρο της φοροαπαλλαγής (100%) να είναι ισοδύναμες με τις ενισχύσεις της επιχορήγησης, τα ποσά των επιχορηγήσεων ορίζονται στο 70% (με βάση υπολογισμού τη σύγκριση της καθαρής παρούσας αξίας των δύο ειδών ενισχύσεων υπολογιζόμενης με προεξοφλητικό επιτόκιο, το επιτόκιο του 10ετούς ομολόγου του Ελληνικού Δημοσίου).
Στον τρέχοντα νόμο τίθενται πλαφόν στα ύψη των ενισχύσεων που μπορεί να λάβουν τα μεμονωμένα επενδυτικά σχέδια αλλά και οι επιχειρήσεις και οι επιχειρηματικοί όμιλοι, με στόχο την επίτευξη διασποράς των ωφελούμενων από τις κρατικές ενισχύσεις.
Προβλέπονται Ειδικές Κατηγορίες Ενίσχυσης:
α) με βάση την επίδοση: εξωστρέφεια, καινοτομία συγχωνεύσεις, αύξηση απασχόλησης, δύο κλάδους (ΤΠΕ – Αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα), υψηλή προστιθέμενη αξία,
β) με βάση την περιοχή: Μείωση πληθυσμού, νησιωτικές, ορεινές, παραμεθόριες περιοχές και περιοχές αυξημένου μεταναστευτικού φόρτου, οργανωμένους υποδοχείς και τέλος τα 9 νησιά με ιδιαίτερα αυξημένες μεταναστευτικές ροές.
Επίσης χρησιμοποιεί νέα χρηματοδοτικά εργαλεία (Funds), με στόχο:
α) την επίτευξη μόχλευσης των δημοσίων πιστώσεων,
β) την ενίσχυση επενδύσεων με χρήση και μηχανισμών της αγοράς, γεγονός που επιτρέπει την επενδυτική κάλυψη τομέων της αγοράς που δύσκολα είναι προσβάσιμες μέσω των συνήθων διαδικασιών του νόμου,
γ) την επιστροφή των δημοσίων πιστώσεων σε βάθος 10ετίας. Παράλληλα εισάγει διαδικασίες αξιολόγησης των συνεπειών του νόμου τόσο κατά τη διάρκεια εφαρμογής του (on going) όσο και εκ των υστέρων (ex post).
Πηγή Capital