Αποκρυπτογραφώντας τα στοιχεία κατανάλωσης
Στην προ covid εποχή, επιστρέφει σιγά σιγά η κατανάλωση. Με βάση τα στοιχεία της IRI για τη μέτρηση της κατανάλωσης, προκύπτει πως τις πρώτες 7 ημέρες του Ιουνίου, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εμφάνισαν αύξηση 5,4% η οποία υπολείπεται σημαντικά από τα ποσοστά ανάπτυξης που είχε εμφανίσει η αγορά από τις 24 Φεβρουαρίου και μετά. Αποτέλεσμα ο τζίρος των σούπερ μάρκετ να ανέλθει την εξεταζόμενη περίοδο στα 119,39 εκατ. Ευρώ από 113,23 εκατ. Ευρώ που ήταν την αντίστοιχη εβδομάδα έναν χρόνο πριν.
Ενδιαφέρον έχει όμως να δούμε ποιες γεωγραφικές περιοχές εμφάνισαν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης και ποιοι τύποι καταστήματος συνεχίζουν να σημειώνουν σημαντική αύξηση των πωλήσεων τους. Από την πορεία αυτών των δύο δεικτών προκύπτει ποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο και ποιες πιέζονται.
Σε επίπεδο χώρας η Κεντρική Ελλάδα και η Πελοπόννησος είναι οι δύο γεωγραφικές περιοχές στις οποίες καταγράφηκε, και τις πρώτες 7 ημέρες του Ιουνίου, διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης 13,6% και 16,7% αντίστοιχα. Ακολουθούν η περιοχή της Θεσσαλονίκης (+7,2%), της Βόρειας Ελλάδας (+6,6%) και της Αττικής (+3,4%). Στην Κρήτη, που ελέγχει το 6,3% της συνολικής πίτας, καταγράφηκε πτώση πωλήσεων 8,9%, κάτι που αποδίδεται στην απουσία τουριστών, άρα και στην απουσία αγοραστικού ενδιαφέροντος. Αναφορικά με τις άλλες περιφέρειες της χώρας, η Αττική στην οποία πραγματοποιείται το 52,3% του συνολικού τζίρου και είναι τοποθετημένα όλα τα μεγάλα δίκτυα εμφανίζει τον μικρότερο βαθμό ανάπτυξης, κάτι που εξηγείται από τα επίπεδα συγκέντρωσης που εμφανίζει ο κλάδος στην περιοχή.
Αντιθέτως στην υπόλοιπη χώρα οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης της κατανάλωσης αποδίδονται από παράγοντες της αγοράς στη μετατόπιση της κατανάλωσης από τα “μικρά” ή ανεξάρτητα σημεία στους μεγάλους παίκτες και δη σε αυτούς που έχουν διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων.
Αυτό “κουμπώνει” και με τους τύπους καταστήματος που συγκεντρώνουν τις περισσότερες πωλήσεις και καταγράφουν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης. Οι πωλήσεις στα υπερμάρκετ, δηλαδή στα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. αυξήθηκαν 15,3%, στα καταστήματα από 1.000-2.500 τ.μ. κατά 6,7%, στα σούπερ μάρκετ εμβαδού 400-1.000 τ.μ. 2,5% ενώ μηδενική ήταν η ανάπτυξη στα καταστήματα από 0-400 τ.μ.
Συνδέοντας τις γεωγραφικές περιοχές που έχουν καταγράψει τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης με τους τύπους των καταστημάτων που με τη σειρά τους συνεχίζουν να εμφανίζουν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης προκύπτει ποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να παίρνουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα. Στους κερδισμένους, λοιπόν είναι οι αλυσίδες που έχουν μεγάλη διασπορά δικτύου και αρκετά υπέρ μάρκετ, όπως πχ. η αλυσίδα Σκλαβενίτης, ενώ πιέζονται όσα δίκτυα δεν έχουν τον συνδυασμό αυτών των δύο συστατικών.