Επιστολή προς τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κο Δήμο Παπαδημητρίου
Αξιότιμοι κύριοι,
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Άρθρο 76 του Νόμου 4399/2016, έχει δοθεί παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 ως εξής:
«Χορηγείται νέα προθεσμία ολοκλήρωσης, μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017, των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του Ν.3299/2004 και η ημερομηνία ολοκλήρωσής τους έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2015. Αν μέχρι την ημερομηνία αυτή υλοποιηθεί, αποδεδειγμένα, το 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, η προθεσμία ολοκλήρωσης παρατείνεται για δεκαπέντε (15) επιπλέον μήνες, ήτοι μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018.
Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 3299/2004 και η οποία λήγει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016, παρατείνεται μέχρι 31 Μαρτίου 2017. Αν μέχρι την ημερομηνία αυτή υλοποιηθεί, αποδεδειγμένα, το 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, η προθεσμία ολοκλήρωσης παρατείνεται για δεκαπέντε (15) επιπλέον μήνες, ήτοι μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018».
Σήμερα και λίγο πριν εκπνεύσει η σχετική διορία της 31-03-2017 για την επίτευξη τουλάχιστον του 50% του εγκεκριμένου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των επενδύσεων αυτών, πολλές επιχειρήσεις βρίσκονται στο να ξεκινούν ή να έχουν ξεκινήσει την επένδυσή τους αλλά να είναι αδύνατη η ικανοποίηση της παραπάνω συνθήκης. Θεωρούμε ότι με την συνθήκη αυτή ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος πλήθος αξιόπιστων και βιώσιμων επενδυτικών σχεδίων να ακυρωθούν, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη και εταιρείες να βρεθούν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής.
Οι λόγοι για τους οποίους μεγάλος όγκος ενταγμένων έργων στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 δε θα καταφέρει να ανταποκριθεί στην προαναφερόμενη ημερομηνία της 31-3-2017, συνοπτικά είναι οι ακόλουθοι :
· Η διαδικασία αδειοδότησης παρά το γεγονός ότι έχει απλοποιηθεί σε ότι έχει να κάνει με την άδεια δόμησης για παράδειγμα, εμφανίζει μεγάλες καθυστερήσεις αφού σε πολλές περιπτώσεις άλλαξε η σχετική νομοθεσία (π.χ χωροταξικού τουρισμού) και έπρεπε να γίνει επανασχεδιασμός της επένδυσης, ενώ η εμπλοκή της αρχαιολογίας σε άλλες περιπτώσεις είχε σαν συνέπεια καθυστερήσεις ετών ή και ακόμα διακοπή εργασιών.
· Η συνεχιζόμενη κρίση στην επιχειρηματική αγορά, η οποία κορυφώθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2016 είχε ως αποτέλεσμα την αδυναμία εξέλιξης μεγάλου όγκου επενδύσεων λόγω και της γενικότερης επικρατούσας αβεβαιότητας. Η διαφαινόμενη ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος στο οποίο έχει υπαχθεί η χώρα μας και η εν συνεχεία αύξηση της πιστοληπτικής της ικανότητας, θα επιδράσουν θετικά στην ροή της χρηματοδότησης από τα τραπεζικά ιδρύματα, που αυτή την στιγμή είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Κάτι τέτοιο όμως θα συμβεί μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2017 και κατά συνέπεια είναι αδύνατο να ικανοποιηθεί η συνθήκη υλοποίησης του 50% των ενταγμένων στον ν.3299/04 έργων έως την 31/03/2017.
· Πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν λόγω των νέων συνθηκών που επικρατούν πια να αναπροσαρμόσουν τα επενδυτικά τους σχέδια σε νέα μικρότερα και πιο ευέλικτα. Υπάρχει λοιπόν μεγάλη πληθώρα επενδυτικών σχεδίων που έχουν ξεκινήσει την υλοποίηση των έργων τους, έχουν καταθέσει ή θα καταθέσουν αίτημα τροποποίησης στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου αλλά στην περίπτωση αυτή η υλοποίηση του 50% του σχεδίου σε φυσικό αντικείμενο, δεν ταυτίζεται με το 50% του οικονομικού αντικειμένου του εγκεκριμένου έργου. Πρέπει λοιπόν αρχικά να αξιολογηθούν όλα αυτά τα αιτήματα τροποποίησης αλλά αυτό είναι αδύνατο να γίνει μέχρι τις 31/03/2017 και κατά συνέπεια πλήθος έργων βρίσκονται προ των πυλών της απένταξης παρόλο που υλοποιούνται.
Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει επιπλέον λόγους αφού κάθε επενδυτικό σχέδιο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και τις δικές του ιδιαιτερότητας, αλλά θεωρούμε πως δεν είναι απαραίτητο. Το τελευταίο χρονικό διάστημα πολλοί επενδυτές έχουν προχωρήσει σε υποβολή αιτημάτων παράτασης αναφερόμενοι σε γενικές γραμμές στους προαναφερόμενους λόγους αλλά αυτό θεωρούμε ότι τελικά θα οδηγήσει στην σώρευση πολλών αιτημάτων που η αρμόδια υπηρεσία δεν μπορεί να αξιολογήσει έως την 31-03-2017.
Για τους ανωτέρω αναφερόμενους λόγους θεωρείται σκόπιμο να δοθεί το συντομότερο μια οριζόντια παράταση για την ολοκλήρωση των ενταγμένων στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 έργων και πιο συγκεκριμένα η καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης να τεθεί η 31-12-2018 άνευ προϋποθέσεων και ορίων.
Είμαστε στη διάθεσή σας και σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος