Κοινή Επιστολή Επιμελητηρίων Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας, Ηλείας – Σε συνέχεια της υπ’αριθ.825/08-06-2016 επιστολής μας, επανερχόμεθα με την παρούσα καθώς τα άρθρα 77 και 78 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Θεσμικό πλαίσιο για την σύσταση καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας…
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια της υπ’αριθ.825/08-06-2016 επιστολής μας, επανερχόμεθα με την παρούσα καθώς τα άρθρα 77 και 78 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Θεσμικό πλαίσιο για την σύσταση καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας-Σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου και άλλες διατάξεις», θα πρέπει να επαναδιατυπωθούν με σαφήνεια προς την σωστή και δίκαιη κατεύθυνση. Διαφορετικά θα έχουν άμεσες αρνητικές επιπτώσεις σε πολλές επιχειρήσεις και επενδύσεις.
Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στα ακόλουθα :
Άρθρο 77: Θέμα τρόπου και χρόνου εκταμίευσης ενισχύσεων.
Η ρύθμιση του άρθρου 77 του σχεδίου νόμου, η οποία ορίζει καταβολή της επιχορήγησης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους Ν.3299/04 και Ν.3908/11 σε 7 ετήσιες δόσεις, θα ακυρώσει αυτομάτως τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις και τεράστιες δυσκολίες με τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων, που έχουν λάβει υπόψη τους την επιχορήγηση στο business plan και φυσικά θα έχει ως επίπτωση πιθανότατα την μη ολοκλήρωση ή υλοποίηση των επενδύσεων.
Επισημαίνεται όμως ότι δημιουργεί μια άδικη μεταχείριση μεταξύ των επενδύσεων που θα υπαχθούν στο νέο αναπτυξιακό νόμο σε σχέση με τις εγκεκριμένες επενδύσεις των παλαιότερων νόμων και οι οποίες πρέπει να υλοποιηθούν μέσα στα γνωστά περιορισμένα χρονικά όρια που θέτει ο νόμος
Επομένως, είναι θέμα απόφασής σας αν θα ακολουθηθεί ο τρόπος καταβολής των ενισχύσεων όπως ίσχυε ως σήμερα, προκειμένου να μην ακυρωθούν αυτές οι επενδύσεις.
Άρθρο 78: Θέμα άτοκης ή έντοκης επιστροφής προκαταβολών και επιτοκίου υπολογισμού.
Η αναγκαιότητα επιστροφής προκαταβολών κατά κύριο λόγο δεν οφείλεται στους επενδυτές, αλλά λόγω αντικειμενικών συνθηκών που επικρατούν στην χώρα μας και στην οικονομία.
Επομένως, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για να μην υποστούν οι επιχειρήσεις ζημία την οποία θα πρέπει να διεκδικήσουν στη συνέχεια με τις γνωστές μακρόχρονες δικαστικές διαδικασίες, σύμφωνα με τα ακόλουθα.
Περίπτωση 1η: άτοκη επιστροφή προκαταβολών.
Σύμφωνα με όσα ισχύουν μέχρι σήμερα, η επιστροφή θα έπρεπε να είναι άτοκη. Αυτό είναι εξαιρετικά δίκαιο διότι το κόστος προμηθειών των εγγυητικών επιστολών είναι πολύ μεγάλο. Σας επισημαίνουμε ότι η παρ. 10 του άρθρου 5 του Ν. 4328/2015 προβλέπει άτοκη επιστροφή προκαταβολής επιχορήγησης, για την περίπτωση που έχει προκαταβληθεί ποσό επιχορήγησης που είναι μεγαλύτερο από αυτό που οριστικοποιείται με την απόφαση ολοκλήρωσης. Σε περίπτωση δηλαδή η οποία δεν αποτελεί παραβίαση των όρων υπαγωγής εκ μέρους του επενδυτή.
Σύμφωνα με το πνεύμα του νομοθέτη, όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή, το ποσό της επιχορήγησης «επιστρέφεται στο Δημόσιο ατόκως, καθ’ ότι η εν λόγω επιστροφή είναι προφανές ότι δεν επιβάλλεται ως κύρωση, που θα συνεπαγόταν την καταβολή τόκου.»
Περίπτωση 2η: έντοκη επιστροφή προκαταβολών.
Σε περίπτωση όμως που εμμένετε στις θέσεις σας περί έντοκης επιστροφής προκαταβολών, το επιτόκιο εφαρμογής να είναι το τελευταίο ισχύον (δηλαδή το max 1,37% όπως είπατε στη βουλή) το οποίο θα εφαρμόζεται από την ημερομηνία λήψης της προκαταβολής έως την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος επιστροφής από τον επενδυτή.
Αναγνωρίζοντας την προσπάθειά σας για την υποστήριξη των επιχειρήσεων και των επενδύσεων στην πράξη και όχι σε θεωρητικό επίπεδο, αναμένουμε την άμεση επεξεργασία των προτάσεών μας και την παρέμβασή σας για την ωφέλιμη για όλους επαναδιατύπωση των δύο αυτών άρθρων.
Με εκτίμηση
Πλάτων Μαρλαφέκας Πρόεδρος – Επιμελητηρίου Αχαΐας
Παναγιώτης Τσιχριτζής Πρόεδρος – Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας
KV Κωνσταντίνος Νικoλούτσος Πρόεδρος – Επιμελητηρίου Ηλείας