“Μαχαίρι” 15% στις αγορές τροφίμων στην 8ετία
Σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών έφερε η 8ετής οικονομική κρίση. Αποκαλυπτική είναι έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών από την οποία προκύπτει ότι τα ελληνικά νοικοκυριά στην προσπάθεια τους να περιορίσουν τα έξοδά τους στράφηκαν σε πιο φθηνές λύσεις διατροφής για τις καθημερινές τους ανάγκες, περιορίζοντας ταυτόχρονα και των όγκων των αγορών τους.
Σε αυτές τις αλλαγές συνέβαλαν καθοριστικά η μείωση των μισθών, η αύξηση των φόρων και η εκτίναξη του ΦΠΑ από το 9% το 2010 στο 13% από το 2015 και για αρκετά τρόφιμα από το 9% το 2010 στο 24% από το 2016, ενώ άλλα προϊόντα όπως ο καφές και τα οινοπνευματώδη αύξησαν την τιμή τους λόγω ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Από την έρευνα προκύπτει μείωση 21% στην αξία και 15% στον όγκο-ποσότητα των αγορών. Συνολικά 19 από τις 26 κατηγορίες τροφίμων παρουσιάζουν μείωση στην ποσότητα που αγοράστηκε το 2017 σε σχέση με το 2010, ενώ 20 από τις 26 κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση στην αξία που αγοράστηκε το 2017 σε σχέση με το 2010.
Συγκεκριμένα τα όσπρια παρουσιάζουν αύξηση της κατανάλωσης κατά 10% από 15 σε 16,6 κιλά, και τα πουλερικά αύξηση κατά 9% από 36,4 σε 39,5 ενώ ακριβότερες επιλογές παρουσιάζουν μείωση, όπως π.χ. το μοσχάρι κατά 24% από 47,6 κιλά σε 35,9 και το αρνί-κατσίκι κατά 25% από 13,5 κιλά σε 10,2 κιλά.
Αντίστοιχα καταγράφεται σημαντική αύξηση στην κατανάλωση ζυμαρικών και ρυζιού κατά 14% και 8% αντίστοιχα. Αλλά και σημαντική μείωση σε φρούτα και λαχανικά κατά 23% και 20% αντίστοιχα, στα γαλακτοκομικά, μείωση 14% στην κατανάλωση γάλακτος και 24% τυριού, και μείωση 18% στην κατανάλωση ελαιολάδου. Την ίδια στιγμή καταγράφεται μείωση στην πρόσληψη ζάχαρης κατά 44% και αναψυκτικών κατά 43%.
Σημαντικό ρόλο στο καλάθι, φαίνεται ότι παίζουν και οι αλλαγές στη μέση τιμή την οποία πληρώνει ο καταναλωτή. Συνολικά 15 από τις 26 κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση στη μέση τιμή ανά μονάδα μέτρησης την οποία πληρώνει ο καταναλωτής, κάτι το οποίο οφείλεται τόσο στις αλλαγές στις τιμές των προϊόντων όσο και στις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών, όπως στροφή προς φθηνότερα προϊόντα στην ίδια κατηγορία ή αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων που παρέχουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ και η βιομηχανία τροφίμων. Στα ζυμαρικά, κατηγορία η οποία κατέγραψε αύξηση κατά 14% στην αγορασθείσα ποσότητα, η μέση τιμή αγοράς παρουσίασε μείωση κατά 13%, στο ρύζι η μέση τιμή μειώθηκε 19% και στο κοτόπουλο 17%
capital.gr