ΠΡΕΣΒΕΙΑ THΣ ΕΛΛΑΔOΣ ΣΤΟ ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ ΓΡΑΦΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ / ΘΕΜΑ: ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
Σε συνέχεια περιπτώσεων εξαπάτησης Ελλήνων εξαγωγέων κατά το τελευταίο διάστημα, που έχουν περιέλθει εν γνώση του Γραφείου μας, αλλά και περιπτώσεις απόπειρας εξαπάτησης που μας έχουν αναφερθεί, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας σχετικώς, προκειμένου να ενημερώσετε τα μέλη σας που πραγματοποιούν εξαγωγές – κυρίως νωπών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων – στην Ρουμανία.
Η συνήθης πρακτική που παρατηρείται στις ανωτέρω περιπτώσεις παρουσιάζει συνήθως τα παρακάτω κοινά στοιχεία (χωρίς να αποκλείονται άλλες πρακτικές): – κατόπιν συμφωνίας ρουμανικής εισαγωγικής εταιρείας, (την οποία ενδέχεται να εκπροσωπεί και Έλληνας) με ελληνική εξαγωγική εταιρεία,
πραγματοποιείται παραγγελία, με συμφωνία προπληρωμής του εμπορεύματος πριν τη φόρτωση. – στη συνέχεια ο εισαγωγέας, επικαλούμενος έκτακτες ανάγκες της αγοράς ή ανάγκη άμεσης παράδοσης του προϊόντος, ή ακόμη επιθυμία αποφυγής καθυστέρησης του φορτίου στα σύνορα εν όψει Σαββατοκύριακου, αποστέλλει μέσω φαξ, πλαστό αποδεικτικό τραπεζικής εντολής (SWIFT) (συνήθως Πέμπτη ή Παρασκευή) – εν συνεχεία πιέζει για άμεση φόρτωση του εμπορεύματος (συνήθως Παρασκευή απόγευμα) προτού επιβεβαιωθεί το έμβασμα του χρηματικού ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό της ελληνικής εξαγωγικής εταιρείας.
Η μεταφορά στις περιπτώσεις αυτές γίνεται συνήθως με μεταφορικό μέσο που έχει επιλέξει ο εισαγωγέας – συχνά, στις περιπτώσεις αυτές, το φορτίο δεν φτάνει στη Ρουμανία με τον αρχικό μεταφορέα, ο οποίος υπογράφει και το CMR, αλλά ενδεχομένως να μεταφορτώνεται σε κάποιο σημείο της διαδρομής. Συνεπώς δεν παραδίδεται κανονικά (στον αρχικό παραλήπτη) και δεν υπάρχουν πλήρη παραστατικά παράδοσης – παραλαβής του εμπορεύματος (υπογεγραμμένο – σφραγισμένο CMR). Επισημαίνουμε ακόμη, ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι φερόμενες ως αγοράστριες ρουμανικές εταιρείες δεν υφίστανται ή παρουσιάζουν ασαφή στοιχεία.
Θεωρούμε λοιπόν απαραίτητο, ως πρώτο βήμα σύναψης συμφωνίας, οι Έλληνες εξαγωγείς να ελέγχουν τα στοιχεία της εταιρείας μέσω του Κοινοτικού ηλεκτρονικού συστήματος επαλήθευσης αριθμού ΦΠΑ – VIES (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=el) προς αποφυγή επιπλοκών. Καθώς οι περιπτώσεις αυτές παρουσιάζουν έξαρση ιδιαίτερα σε περιόδους εορτών και αργιών, όταν οι ανάγκες της αγοράς κυρίως σε νωπά προϊόντα και λοιπά τρόφιμα (αν και όχι μόνο) είναι αυξημένες, θεωρούμε σκόπιμο όπως, ενόψει του μηνός Αυγούστου οι Έλληνες εξαγωγείς είναι ενημερωμένοι για το πρόβλημα αυτό και ενθαρρύνονται να περιμένουν την επιβεβαίωση λήψης του εμβάσματος, πριν προχωρήσουν στην φόρτωση των προϊόντων τους, αφού βεβαίως πρώτα έχουν προβεί στον έλεγχο των στοιχείων της ρουμανικής εταιρείας μέσω του VIES.
Το Γραφείο μας βρίσκεται στη διάθεσή σας για περαιτέρω πληροφορίες και διευκρινίσεις που ενδεχόμενα χρειασθείτε.
Η Διευθύνουσα
Ευφροσύνη Μητά
Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄