Το Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Αχαϊας, στην χθεσινή του συνεδρίαση αποφάσισε, την συγκρότηση ενιαίου μετώπου των παραγωγικών δυνάμεων της περιοχής, για την υλοποίηση του νέου εμπορικού λιμένα της Πάτρας.
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Προέδρου Πλ.Μαρλαφέκα
ΘΕΜΑ : ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ ΠΑΤΡΑΣ
Έχουμε υποχρέωση να επαναφέρουμε το θέμα του νέου Εμπορικού λιμένα της Πάτρας, καθώς διαπιστώνουμε, πως παρά τις υποσχέσεις και τις δεσμεύσεις που είχαμε κατά το παρελθόν, το θέμα και πάλι εγκαταλείπεται.
Αυτό προκύπτει από δηλώσεις παραγόντων που έχουν σχέση με το λιμάνι και σύμφωνα με την ενημέρωση ο σχεδιασμός μεταφέρεται για το 2025.
Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω πως το εμπορικό λιμάνι, θεωρείται από τον Επιχειρηματικό κόσμο, θέμα κυρίαρχης προτεραιότητας και προϋπόθεση για την οικονομική ανάκαμψη της περιοχής μας.
Και να σημειώσω πως το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας με οδική και σιδηροδρομική σύνδεση, είναι ένα έργο που θα αναμορφώσει παραγωγικά και οικονομικά την περιοχή της Δυτικής Ελλάδος.
Το λιμάνι της Πάτρας ανήκει στα Διευρωπαϊκά δίκτυα, και έχει τριπλό χαρακτήρα (επιβατηγό-εμπορικό-τουριστικό), το δε εμπορικό είναι πολυχρηστικό που σημαίνει, πως θα εξυπηρετεί
-πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού και υγρού φορτίου.
Σήμερα στο παλιό λιμάνι που υλοποιείται αυτή η δραστηριότητα, εκφορτώνονται ετησίως περίπου 300. 000 τόνοι πρώτων υλών που προορίζονται κυρίως για βιομηχανίες της ΒΙΠΕ Πατρών. Με στοιχεία δε πρόσφατα έχουμε το πρώτο εννιάμηνο 2014 εκφόρτωση 350.000 τόνων.
-πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers), και
-πλοία RO-RO για μεταφορά ασυνόδευτων φορτίων και containers.
Όσον αφορά το τμήμα που αφορά την διακίνηση και φόρτωση-εκφόρτωση containers, αναφέρω ότι σήμερα οι εξαγωγικές επιχειρήσεις-βιομηχανίες από την Δυτική Ελλάδα
-εξάγουν τα προϊόντα τους από το λιμάνι του Πειραιά με πάνω από 8000-10000 containers ετησίως.
-επίσης εισάγουν πρώτες ύλες με πάνω από 4000 containers ετησίως.
Με πολύ μεγάλο κόστος χερσαίας μεταφοράς.
Το μεταφορικό κόστος αποτελεί σημαντικό στοιχείο του συνολικού κόστους και επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα. Υπάρχουν δε προϊόντα που είναι χαμηλής αξίας ανά μονάδα η άλλα που είναι ελαφριά στα οποία το μεταφορικό κόστος είναι κυρίαρχο.
Τα στοιχεία συνηγορούν πως το έργο της μεταφοράς θα διπλασιασθεί, από την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε περιοχές εντός και εκτός της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει στο Επιμελητήριό μας από επιχειρήσεις που αναδεικνύουν πως αν γίνει το εμπορικό λιμάνι,
-θα μεταφέρουν στην περιοχή μας τις παραγωγικές τους μονάδες, πολλές επιχειρήσεις
-θα επαναφέρουν στην περιοχή παραγωγικές μονάδες που έχουν μεταφερθεί σε άλλες
περιοχές λόγω της μη ύπαρξης Εμπορικού λιμανιού.
-θα διπλασιάσουν την παραγωγή τους ήδη λειτουργούσες μονάδες.
Από τα ανωτέρω εκτεθέντα προκύπτει πως ένα και μόνο έργο
-θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας μόνο στην ΒΙΠΕ τουλάχιστον κατά 50% και όχι μόνο.
-θα δημιουργήσει τις συνθήκες για την ίδρυση και λειτουργία νέων επιχειρηματικών
Δραστηριοτήτων και
-θα κάνει ελκυστική την περιοχή μας για προσέλκυση νέων επενδύσεων στην
μεταποιητική δραστηριότητα.
Τέλος έχει υπολογισθεί ότι μόνο αυτό το έργο θα προκαλέσει την ανάγκη για χωροθέτηση επέκτασης της ΒΙΠΕ Πατρών.
Κυρίες και κύριοι,
Στα πλαίσια της εισήγησής μου, επιθυμώ να υπενθυμίσω τα ακόλουθα.
Αρχικά έχουμε την απόφαση 1346/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που αφορά τους θαλάσσιους Λιμένες, τους λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας και τους τερματικούς σταθμούς διατροπικών μεταφορών. Κατατάσσει δε τους θαλάσσιους λιμένες σε κατηγορίες Α, Β και Γ, κατά σειρά σπουδαιότητας.
Κατόπιν και μετά την ανωτέρω απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική απόφαση 8315/2007, στην οποία και σύμφωνα με τις προοπτικές ανάπτυξης στο πλαίσιο των θαλασσίων διαδρόμων των διευρωπαϊκών και εθνικών δικτύων μεταφοράς αλλά και στον προγραμματισμό εκτέλεσης λιμενικών έργων από άποψη αναπτυξιακών επιλογών, κατατάσσει την Πάτρα στα λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος.
Η Εθνική Στρατηγική Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για την περίοδο 2013-2018, καθορίζει το πλαίσιο για τα έργα με στόχο την ολοκλήρωση και ανάπτυξη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος και σύμφωνα με αυτά, σημαντική θέση καταλαμβάνει το λιμάνι της Πάτρας.
Το σημαντικό στοιχείο είναι πως τον Δεκέμβριο 2011, παρουσιάσθηκαν 166 έργα ως αμέσου προτεραιότητας από τον αρμόδιο επίτροπο για την περιφερειακή πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν, απαραίτητα για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Τα έργα αυτά, ύψους 10,5 δις, θα χρηματοδοτηθούν, σχεδόν εξ ολοκλήρου από τα Ευρωπαϊκά ταμεία. Ανάμεσα σε αυτά, στην κατηγορία λιμάνια και με κωδικό 87, αναφέρεται κατασκευή του 3ου μέρους του λιμανιού της Πάτρας (Εμπορικό Λιμάνι).
Η Έγκριση της πρότασης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος για την διαμόρφωση των κατευθύνσεων Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2014-2020» που ψηφίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο, αναφέρει στο κεφαλαίο 4 με τίτλο «βασικές αναπτυξιακές προτεραιότητες» την αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης ως κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και ως κεντρικό διαμετακομιστικό κόμβο μεταφορών των δικτύων διευρωπαϊκής συνεργασίας και ανάπτυξης στον χώρο της ΝΑ Ευρώπης.
Στο Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2014-2020, που παρουσίασε η Γενική Γραμματεία Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης τον Απρίλιο 2014, στο κεφάλαιο «Προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και άρση των εμποδίων σε βασικές υποδομές δικτύων» αναφέρει ως πρώτη ομάδα στόχων την περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών. Εξειδικεύοντας δε αναφέρει ως κύριες προτεραιότητες την κατασκευή και επέκταση των λιμανιών του ΔΕΔ-Μ για την αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών και την παροχή υψηλού επιπέδου λιμενικών υπηρεσιών, που σημαίνει πως στα έργα κυρίαρχη θέση θα έχει το εμπορικό τμήμα του λιμανιού της Πάτρας.
Τέλος, από το πρόγραμμα “Connecting Europe Facility” διατίθενται 580 εκατ.ευρώ, κυρίως για το σιδηροδρομικό δίκτυο, με βασικό στόχο για την περιοχή μας να συνδεθεί σιδηροδρομικά το λιμάνι της Πάτρας και βασικά για την εμπορική δραστηριότητα.
Κατόπιν των ανωτέρω, εισηγούμαι το Επιμελητήριό μας, να συνεργασθεί και με άλλους φορείς της περιοχής και να παρουσιάσουμε ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης του συγκεκριμένου έργου. Να αποφασίσουμε δε για τις ενέργειες τις οποίες θα πρέπει να κάνουμε.