Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων
Σε ό,τι αφορά το σύνολο των ανέργων των 27 κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Πίνακας 12), το 2020 τη μεγαλύτερη πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι άνεργοι είτε είχαν ολοκληρώσει το γυμνάσιο, είτε το δημοτικό, είτε δεν είχαν ολοκληρώσει κανένα υποχρεωτικό κύκλο σπουδών (13,6%). Μικρότερη πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι έχουν ολοκληρώσει το λύκειο (δευτεροβάθμια εκπαίδευση), όπου το ποσοστό ανεργίας άγγιξε το 6,4%, ενώ σημαντικά μικρότερη δυσκολία στην εύρεση εργασίας είχαν όσοι έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον ένα μεταδευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών (δίπλωμα ΙΕΚ, πτυχίο/ δίπλωμα, μεταπτυχιακός/ διδακτορικός τίτλος σπουδών), με το ποσοστό ανεργίας στην ομάδα αυτή να ανέρχεται στο 4,7% (Πίνακας 12). Σε σχέση με το φύλο, σημαντικότερη μείωση της ανεργίας σημειώθηκε στο υπό μελέτη χρονικό διάστημα μεταξύ των ανδρών με χαμηλά τυπικά προσόντα (κατά 3,8%), τη στιγμή που μεταξύ των γυναικών με τα ίδια τυπικά προσόντα η μείωση περιορίστηκε στο 1,9%. Το χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών ανέργων σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται λίγο πάνω από το 2%, ενώ περιορίζεται σε κάτω από 1% στην περίπτωση των μεσαίων και υψηλών τυπικών προσόντων (Πίνακας 12) (EUROSTAT, 2021).
Πίνακας 12. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στην ΕΕ27, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Πίνακας 13. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στην Ελλάδα, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Σε ό,τι αφορά την ανεργία στην Ελλάδα (Πίνακας 13), το 2020 τη μεγαλύτερη πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι άνεργοι είτε έχουν ολοκληρώσει το γυμνάσιο, είτε το δημοτικό, είτε δεν έχουν ολοκληρώσει κανένα υποχρεωτικό κύκλο σπουδών (19,1%). Μικρότερη, αλλά πολύ σημαντική πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι έχουν ολοκληρώσει το λύκειο (δευτεροβάθμια εκπαίδευση), όπου το ποσοστό ανεργίας άγγιξε το 18,5%, ενώ σημαντικά μικρότερη δυσκολία στην εύρεση εργασίας είχαν όσοι έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον ένα μεταδευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών (δίπλωμα ΙΕΚ, πτυχίο/ δίπλωμα, μεταπτυχιακός/ διδακτορικός τίτλος σπουδών), με το ποσοστό ανεργίας στην ομάδα αυτή να ανέρχεται στο 12,1% (Πίνακας 13). Σε σχέση με το φύλο, σημαντικότερη μείωση της ανεργίας σημειώθηκε στο υπό μελέτη χρονικό διάστημα μεταξύ των γυναικών με υψηλά τυπικά προσόντα (κατά 2,8%), τη στιγμή που μεταξύ των ανδρών με τα ίδια τυπικά προσόντα η μείωση περιορίστηκε στο 1,6%. Το χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών ανέργων σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται ωστόσο πάνω από το 5%, ενώ διευρύνεται ακόμα περισσότερο στην περίπτωση των χαμηλών και μεσαίων τυπικών προσόντων (Πίνακας 13), ξεπερνώντας το 7% και στις δύο περιπτώσεις (EUROSTAT, 2021).
Πίνακας 14. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στη Δυτική Ελλάδα, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Στη Δυτική Ελλάδα, τη μεγαλύτερη πρόκληση σε σχέση με την ανεργία το 2020 αντιμετώπιζαν όσοι άνεργοι έχουν ολοκληρώσει το λύκειο (δευτεροβάθμια εκπαίδευση) (24,4%). Μικρότερη, αλλά πολύ σημαντική πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι είτε έχουν ολοκληρώσει το γυμνάσιο, είτε το δημοτικό, είτε δεν έχουν ολοκληρώσει κανένα υποχρεωτικό κύκλο σπουδών, όπου το ποσοστό ανεργίας άγγιξε το 19,8%, ενώ ελάχιστα μικρότερη δυσκολία στην εύρεση εργασίας είχαν όσοι έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον ένα μεταδευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών (δίπλωμα ΙΕΚ, πτυχίο/ δίπλωμα, μεταπτυχιακός/ διδακτορικός τίτλος σπουδών), με το ποσοστό ανεργίας στην ομάδα αυτή να ανέρχεται στο 19,1% (Πίνακας 14). Σε σχέση με το φύλο, η μικρότερη αύξηση της ανεργίας σημειώθηκε στο υπό μελέτη χρονικό διάστημα μεταξύ των ανδρών με υψηλά τυπικά προσόντα (κατά 0,1%), τη στιγμή που μεταξύ των γυναικών με τα ίδια τυπικά προσόντα η αύξηση άγγιξε το 5,3%. Το χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών ανέργων σε αυτή την περίπτωση υπολογίζεται 12% σε βάρος των γυναικών, ενώ διευρύνεται ακόμα περισσότερο στην περίπτωση των χαμηλών και μεσαίων τυπικών προσόντων (Πίνακας 14), ξεπερνώντας το 6% και το 13% σε βάρος των γυναικών, αντίστοιχα (EUROSTAT, 2021).
Εικόνα 17. Ποσοστό ανέργων σε επίπεδο Δυτικής Ελλάδας που έχουν ολοκληρώσει μέχρι και το Δημοτικό, με βάση το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Εικόνα 18. Ποσοστό ανέργων σε επίπεδο Δυτικής Ελλάδας που έχουν ολοκληρώσει μέχρι και το Λύκειο, με βάση το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Εικόνα 19. Ποσοστό ανέργων σε επίπεδο Δυτικής Ελλάδας που έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον κάποιο μεταδευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών, με βάση το φύλο (EUROSTAT, 2021).

Από τα παραπάνω γραφήματα (Εικόνες 17, 18, 19) γίνεται αντιληπτό πως η ανεργία στη Δυτική Ελλάδα αναδεικνύεται σε σημαντικό παράγοντα ανάσχεσης της περιφερειακής οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, έχοντας έντονα χαρακτηριστικά ανισοτήτων σε σχέση με το φύλο και το εκπαιδευτικό επίπεδο. Άμεσος κίνδυνος είναι η ώθηση σε απομόνωση και κοινωνικό αποκλεισμό σημαντικής μερίδας του πληθυσμού της περιφέρειας, ιδιαίτερα των γυναικών, δεδομένου ότι σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού είναι μεσαίων τυπικών προσόντων και το ποσοστό ανεργίας των γυναικών αυτής της κατηγορίας προσόντων ξεπερνά το 32%.