Ελλάδα: Ακριβή η συμμετοχή σε εκθέσεις για επιχειρήσεις με σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές
Σημαντική έλλειψη διαθέσιμων εκθεσιακών χώρων παρουσιάζει η Ελλάδα, παρά την αυξημένη ζήτηση που παρουσιάζει το προσφερόμενο προϊόν, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσό συμμετοχής για κάθε εκθέτη επειδή είναι δυσεύρετοι οι διαθέσιμοι χώροι και την ίδια στιγμή η ζήτηση ξεπερνάει την προσφορά. Ταυτόχρονα, πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ προσφέρει συνολικά στην εγχώρια οικονομία ο εκθεσιακός κλάδος και σχεδόν 500 εκατ ευρώ στο ΑΕΠ όπως προκύπτει από στοιχεία του Συνδέσμου Οργανωτών Κατασκευαστών Εκθέσεων Ελλάδος (ΣΟΚΕΕ). Σε παγκόσμιο επίπεδο η συνολική συνεισφορά του κλάδου εκθέσεων είναι 179 δισεκατομμύρια ευρώ με βάση τα στοιχεία του 2019, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για το 2022 εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ.
Προτάσεις για ενίσχυση της εξωστρέφειας
Ο Θανάσης Παναγούλιας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Forum, η οποία διοργανώνει εκθέσεις όπως η Foodexpo, η HoReCa, η Artoza και άλλες ανέφερε ότι από πλευράς του ΣΟΚΕΕ έχουν κατατεθεί προτάσεις στην Πολιτεία για την ενίσχυση των ελληνικών εκθέσεων. Όπως σημείωσε αναφορικά με το μεγάλο στοίχημα που αποτελεί η προσέλκυση ξένων εκθετών και επισκεπτών, ο κύριος Παναγούλιας ανέφερε ότι “δεν είναι όλες πραγματικά εξωστρεφείς. Στις εκθέσεις που έχουν πραγματική εξωστρέφεια, οι επισκέπτες έρχονται από το εξωτερικό κυρίως μέσω προγραμμάτων hosted buyers (καταβάλλοντας δηλαδή τα έξοδα ταξιδιού και διαμονής για την προσέλκυση ισχυρών αγοραστών από το εξωτερικό) και αποτελούν περίπου το 5% του συνόλου των επισκεπτών. Υπάρχουν προοπτικές ενίσχυσης της εξωστρέφειας, αυτό όμως ενέχει μία πρακτική δυσκολία λόγω του μεγέθους των εκθεσιακών κέντρων και καθότι δεν υφίσταται η δυνατότητα εξυπηρέτησης πολλών διεθνών επισκεπτών. Ταυτόχρονα δεν επαρκούν οι απαιτούμενες υποδομές όπως για παράδειγμα διασύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς”.
Στην Ελλάδα σε επίπεδο άμεσων δαπανών στον τομέα των εκθέσεων ξοδεύονται 497 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στα 246 εκατομμύρια ευρώ ανέρχεται η απευθείας συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ και απασχολούνται 4.000 άτομα. Ως προς τις συνολικές δαπάνες, το συνολικό αποτέλεσμα ανέρχεται σε 1,062 δισεκατομμύρια ευρώ και η συμβολή στο ΑΕΠ φτάνει τα 499 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο κλάδος υποστηρίζει 8.400 θέσεις εργασίας. Σε παγκόσμια βάση παράγονται έσοδα 7.500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ στην Ελλάδα παράγονται 7.200 ευρώ. Διευκρινίζουμε ότι οι άμεσες δαπάνες αφορούν τις δαπάνες που γίνονται για τον σχεδιασμό και τη διοργάνωση μίας έκθεσης όπως το κόστος κατασκευής και ενοικίασης ενός περιπτέρου, η μετακίνηση από και προς την έκθεση.
Η πωληθείσα επιφάνεια σε καθαρά τετραγωνικά μέτρα στη χώρα μας το 2022 ήταν 480.000 τ.μ. και ο μεικτός εσωτερικός εκθεσιακός χώρος 147.500 τ.μ. Οι άμεσες δαπάνες των εκθετών ανά τ.μ. το 2022 ήταν 3.400 ευρώ, από 2.500 ευρώ που είναι το αντίστοιχο ποσό στην Ευρώπη. Πρόκειται για μία κατηγορία δαπανών που όπως προαναφέραμε αφορούν στη διοργάνωση μίας έκθεσης και το κόστος που απορρέει από αυτό, όπου στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με την ευρωπαϊκή αγορά. Τα συγκεκριμένα στοιχεία προέρχονται από την έρευνα που υλοποίησε το ΣΟΚΕΕ σε συνεργασία με την Oxford Economics του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που παρέχει οικονομικές προβλέψεις και συμβουλευτικές υπηρεσίες αλλά και την UFI, τον διεθνή σύνδεσμο διοργανωτών εμπορικών εκθέσεων.
Πρόγραμμα εκπαίδευσης για την κατάρτιση στελεχών
Σημειώνεται εκτός των άλλων ότι το ΣΟΚΕΕ μαζί με το Alba έχουν προχωρήσει στη σύσταση προγράμματος εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα θα λαμβάνει χώρα κάθε Σάββατο στις εγκαταστάσεις του Alba, με τομείς όπως αυτή της εκπαίδευσης της στρατηγικής, του μάρκετινγκ, της κατασκευής, της διοργάνωσης εκθέσεων. Το πρόγραμμα θα είναι δωρεάν και η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται από το Alba, το οποίο θα καθορίσει τα κριτήρια συμμετοχής. Το πρόγραμμα ξεκινάει να υλοποιείται στις 13 Μαρτίου και είναι διάρκειας 60 ωρών. Ένα μέρος της εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθεί από στελέχη του Alba και ένα μέρος από στελέχη που είναι εξειδικευμένα στον κλάδο των εκθέσεων.
capital