Η τροπολογία για την παράταση των δηλώσεων – Έως τις 31 Αυγούστου η υποβολή
Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία με την παράταση των δηλώσεων και τα υπόλοιπα μέτρα του υπουργείου Οικονομικών.
Σχετικά με την παράταση των δηλώσεων:
Αιτιολογική έκθεση – Στόχος ρύθμισης
Άρθρο 5:
Χορηγείται παράταση της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος μέχρι και την 31η Αυγούστου 2023 και αντίστοιχα ρυθμίζεται και η καταβολή των δόσεων.
Άρθρο 5 :
Προβλέπεται ως καταληκτική προθεσμία για την υποβολή δηλώσεων φόρου εισοδήματος έτους 2022 η 31η Αυγούστου 2023.
Η προθεσμία ισχύει για τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα.
Οι δύο πρώτες δόσεις του φόρου εισοδήματος είναι καταβλητέες μέχρι την 31η Αυγούστου 2023.
Η παράταση της προθεσμίας παρέχεται προς διευκόλυνση των φορολογουμένων.
Στο πλαίσιο όμως της ανάγκης επιβράβευσης των συνεπών φορολογουμένων που δεν κάνουν χρήση της δυνατότητας παράτασης, υποβάλλουν και καταβάλλουν εφάπαξ τον οφειλόμενο φόρο έως την αρχική προθεσμία της 31ης Ιουλίου 2023, προβλέπεται μόνο για τους φορολογουμένους αυτούς έκπτωση τρία τοις εκατό (3%).
Προτεινόμενη διάταξη :
Άρθρο 5
Παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 φυσικών προσώπων και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων – Τροποποίηση παρ. 85 και 86 άρθρου 72 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
1. Η παρ. 85 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167), περί δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, αντικαθίσταται ως εξής:
«85. Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων του άρθρου 45, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, παρατείνεται μέχρι και την 31η Αυγούστου 2023 και ώρα 15:00. Η καταβολή του φόρου για τις δηλώσεις του πρώτου εδαφίου, με εξαίρεση τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν λυθεί ή έχουν τεθεί υπό εκκαθάριση, πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις από τις οποίες οι δύο (2) πρώτες δόσεις καταβάλλονται μέχρι και την 31η Αυγούστου 2023 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των έξι (6) επόμενων μηνών».
2. Στην παρ. 86 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, προστίθενται νέα εδάφια πρώτο και δεύτερο, στο προτελευταίο εδάφιο διαγράφεται η φράση «με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση», και η παρ. 86 διαμορφώνεται ως εξής:
«86. Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 των φυσικών προσώπων του άρθρου 3 παρατείνεται μέχρι και την 31η Αυγούστου 2023 και ώρα 15:00.
Η καταβολή του φόρου για τις δηλώσεις του πρώτου εδαφίου, πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις από τις οποίες οι δύο (2) πρώτες δόσεις καταβάλλονται μέχρι και την 31η Αυγούστου 2023 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των έξι (6) επόμενων μηνών. Η καταβολή του φόρου, που προσδιορίζεται από δηλώσεις φορολογουμένων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία, γίνεται σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου 2023 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των πέντε (5) επόμενων μηνών. Όταν ο φόρος που οφείλεται καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την 31η Ιουλίου 2023, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών, έκπτωση τρία τοις εκατό (3%). Η παρούσα δεν καταλαμβάνει τα φυσικά πρόσωπα που έχουν υπαχθεί στην εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος του άρθρου 5Β.».
Τα υπόλοιπα θέματα που ρυθμίζονται με την τροπολογία είναι αναλυτικά τα ακόλουθα:
1. Μεταβιβάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο το σύνολο των μετοχών κυριότητας της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε./φορέας Γενικής Κυβέρνησης) στην Εταιρεία Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε.) και στην Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.).
2. α. Παρέχεται η δυνατότητα στην Ε.Ε.ΣΥ.ΙΙ. Α.Ε., μεταξύ άλλων, να συνάπτει μνημόνια συνεννόησης και συμφωνίες μετόχων με τους λοιπούς μετόχους της εταιρείας με την επωνυμία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Δ.Α.Α.), προκειμένου να εισαχθούν οι μετοχές της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών και να ασκεί τα δικαιώματά της, ως μετόχου της Δ.Α.Α., σε συνελεύσεις μετόχων και κάθε άλλο δικαίωμα προς τον ίδιο σκοπό, β. Προκηρύσσει το Ελληνικό Δημόσιο, κατ’ ελάχιστον έξι (6) έτη προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου της σύμβασης ανάπτυξης αεροδρομίου, διαγωνιστική διαδικασία με αντικείμενο τη νέα ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ελάχιστης διάρκειας τριάντα (30) ετών (η «Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία»), η οποία ολοκληρώνεται το αργότερο τέσσερα (4) έτη προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Προβλέπεται μεταξύ άλλων ανάληψη από το Ελληνικό Δημόσιο των λειτουργικών εξόδων και διοικητικών δαπανών που θα απαιτηθούν, για τη διεκπεραίωση της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας.
3. Επιτρέπεται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, η περαιτέρω παράταση της απόσπασης, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες, υπαλλήλων που υπηρετούν στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Μ.Ε,Α. Ο.Ο.Σ.Α.).
4. Επεκτείνεται στους Φορείς Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, η απαλλαγή καταβολής Φ.Π.Α. για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, εξαιρουμένων των αναφερομένων υπηρεσιών (άρθρο 22 του ν.2859/2000).
5. Απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), για τα έτη 2023, 2024 και 2025, τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου, που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
6.Εισάγονται ρυθμίσεις για την άμεση και αποτελεσματική στήριξη επιχειρήσεων – εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα, σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές. Ειδικότερα:
α. Παρέχεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και οικονομικής δραστηριότητας, στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές, των οποίων οι εγκαταστάσεις υφίστανται ολοσχερή καταστροφή ή σοβαρές υλικές ζημιές σε βαθμό που δεν είναι ασφαλής η παροχή εργασίας εντός του εργασιακού χώρου να θέτουν σε αναστολή, όχι πέραν των τριών (3) μηνών, τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Προβλέπεται ότι οι εργαζόμενοι των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωση ειδικού σκοπού (άρθρο 3 του ν. 4682/2020), ποσού πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534 €) καθώς και αναλογίας επιδομάτων εορτών. Παρέχεται επίσης πλήρης ασφαλιστική κάλυψη, υπολογιζόμενη επί του ονομαστικού τους μισθού, για το χρονικό διάστημα αναστολής της σύμβασης εργασίας, καθώς και για τα επιδόματα εορτών που αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα αυτό.
γ. Ορίζεται επίσης ότι, οι εργαζόμενοι των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα, είναι δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού (άρθρο 3 του ν. 4682/2020), από την ημερομηνία λύσης της εργασιακής τους σχέσης και για χρονικό διάστημα όχι πέραν των τριών (3) μηνών.
δ. Η ανωτέρω αποζημίωση είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
ε. Ορίζεται ότι η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την ασφαλιστική κάλυψη των ανωτέρω εργαζομένων καθώς και η αναλογία επιδομάτων εορτών καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
στ. Τίθενται ειδικότερες προϋποθέσεις και όροι για τη λήψη της εν λόγω αποζημίωσης και παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση κάθε θέματος σχετικού με την εφαρμογή των ανωτέρω.
7. Καθορίζονται η διάρθρωση και οι αρμοδιότητες της Επιτελικής Δομής Ε.Σ.Π.Α. του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασοάλισης και της Επιτελικής Δομής Ε.Σ.Π.Α. του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. (Αναδιαρθρώνονται και στελεχώνονται από υφιστάμενες οργανικές μονάδες και προσωπικό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης).
Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Ρυθμίζεται η μεταβίβαση μετοχών της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε.) και της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.) από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.) στο Ελληνικό Δημόσιο.
Άρθρο 2: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζονται ζητήματα που σχετίζονται με την εισαγωγή μετοχών της εταιρίας με την επωνυμία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (Δ.Α.Α.) στο Χρηματιστήριο Αθηνών και με την διαγνωστική διαδικασία για την ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Δ.Α.Α..
Άρθρο 3: Παρατείνεται ο χρόνος απόσπασης των υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.), εφόσον συντρέχουν ειδικοί υπηρεσιακοί λόγοι.
Άρθρο 4: Προβλέπεται η απαλλαγή από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) των ταχυδρομικών υπηρεσιών από τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς και οι παρεπόμενες των υπηρεσιών αυτών παραδόσεις αγαθών και η εξαίρεση από την απαλλαγή των συμβάσεων, στις οποίες η τιμή είναι αποτέλεσμα απ’ ευθείας διαπραγμάτευσης μεταξύ των συμβαλλομένων.
Άρθρο 6: Η απαλλαγή για τρία (3) έτη από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (Ε.Ν.φ.Ι.Α.) των (συγκεκριμένων) κτισμάτων που ευρίσκονται σε πληγείσες περιοχές από τις πυρκαγιές του Ιουλίου 2023.
Άρθρο 7: Αντιμετωπίζεται η ανάγκη προστασίας των εργαζομένων επιχειρήσεων -εργοδοτών σε περιοχές που επλήγησαν από πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές και η διατήρηση των θέσεων εργασίας τους.
Άρθρο 8: Με την προτεινόμενη ρύθμιση εναρμονίζονται η παρ. 1 του άρθρου 23 και η παρ. 13 του άρθρου 65 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), αναφορικά με την (πρώην) Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με τις προβλέψεις του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) και τη σύσταση του νέου Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Η ρύθμιση αποσκοπεί στη σύσταση δύο (2) αυτοτελών Επιτελικών Δομών, μίας (1) για το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και μίας (1) για το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Επέρχεται συμμόρφωση με την υπ’ αρ. 190/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικράτειας, με την οποία κρίθηκε ότι η πλειοψηφία των μετοχών της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε.) και της Εταιρείας’Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.) πρέπει να ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Άρθρο 2: Η σύμβαση παραχώρησης του Αερολιμένα Αθηνών, που κυρώθηκε με τον ν. 2338/1995 (Α’ 202), προβλέπει ένα σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης της εταιρείας με την επωνυμία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (Δ.Α.Α. Α.Ε.), το οποίο δεν είναι συμβατό με τις απαιτήσεις του ν. 4706/2020 (Α’ 136). Για τον λόγο αυτό δεν είναι δυνατή η διαπραγμάτευση των μετοχών της Δ.Α.Α. Α.Ε. στο Χρηματιστήριο Αθηνών, προτού μεταβληθεί το σύστημα διακυβέρνησης της εταιρείας.
Άρθρο 3: Η ανελαστικότητα ως προς τον χρόνο λήξης των αποσπάσεων, διά των οποίων τοποθετείται το προσωπικό από το Υπουργείο Οικονομικών και την Α.Α.Δ.Ε. στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον Ο.Ο.Σ.Α. μπορεί να οδηγήσει στην απομάκρυνση υπαλλήλων σε χρονικά σημεία, στα οποία χειρίζονται κρίσιμα ζητήματα.
Άρθρο 4: Η καθολική απαλλαγή των ταχυδρομικών υπηρεσιών από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, χωρίς την εξαίρεση σε περίπτωση συμβάσεων όπου το τίμημα έχει καθορισθεί με απ’ ευθείας διαπραγμάτευση μεταξύ των συναλλασσομένων, συνιστά ατελή εναρμόνιση της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006, σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας (L 347).
Αρθρο 5: Απαιτείται ειδική ρύθμιση, προκειμένου να οριστεί ρητά ότι παρατείνεται η προθεσμία των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και δομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων και παράλληλα να ρυθμιστεί και η δυνατότητα καταβολής του φόρου σε δόσεις.
Άρθρο 6: Η εν λόγω διάταξη είναι απαραίτητη για την έμμεση επανόρθωση μέρους των ζημιών που έχουν επέλθει διά πυρκαγιών, μέσω της απαλλαγής από τον Ε.Ν.Φ.Ι.Α..
Αρθρο 7: Ρυθμίζεται η απαραίτητη προστασία των εργαζομένων και των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές και η διατήρηση των θέσεων εργασίας τους.
Άρθρο 8: Η δημιουργία του νέου Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και η μεταφορά σε αυτό επιμέρους αρμοδιοτήτων που μέχρι πρότινος ανήκαν στο (πρώην) Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς και η μεταφορά των Υποδιευθύνσεων II και III της πρώην Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας επιβάλλει τη σύσταση νέας Επιτελικής Δομής στο οικείο Υπουργείο. Επιπροσθέτως, απαιτείται η μετονομασία της πρώην Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Άρθρο – Στόχος
1 Προβλέπεται η μεταβίβαση της πλειοψηφίας των μετοχών των Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε. Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. στο Ελληνικό Δημόσιο, σε συμμόρφωση με την υπ’ αρ. 190/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικράτειας. Η άσκηση των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου ως μετόχου γίνεται από κοινού από τους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2 Με την παρ. 1 διευκρινίζεται η δυνατότητα της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. να ασκεί τα δικαιώματά της ως μετόχου της Δ.Α.Α. Α.Ε., με τελικό σκοπό την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Διευκρινίζεται επίσης ότι, μετά την εισαγωγή της Δ.Α.Α. Α.Ε. στο Χρηματιστήριο και τη διαπραγμάτευση των μετοχών της, η Ε.Ε.ΣΥ.Π. θα ασκεί πλήρη δικαιώματα μετόχου, περιλαμβανομένου και του ορισμού μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας. Με την παρ. 2 προβλέπεται ότι οι αποφάσεις των εταιρικών οργάνων που σχετίζονται με την εταιρική διακυβέρνηση της Δ.Α.Α. Α.Ε. εν όψει της διαπραγμάτευσης της μετοχής της στο Χρηματιστήριο Αθηνών λαμβάνονται υπό την αναβλητική αίρεση της εισαγωγής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο και ως τέτοιες εγγράφονται και στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Μετά την πλήρωση της αίρεσης, διά της έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών, εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από το Χρηματιστήριο Αθηνών, η οποία εγγράφεται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Με την παρ. 3 προβλέπεται ότι θα εκκινήσει και θα ολοκληρωθεί εγκαίρως η διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, πριν τη λήξη της παραχώρησης που ισχύει σήμερα. Με την παρ. 4 προβλέπεται η διαγνωστική διαδικασία για την ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Δ.Α.Α. Α.Ε..
3.Προβλέπεται ότι η δυνατότητα να παραταθεί η απόσπαση υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών ή της Α.Α.Δ.Ε. που υπηρετεί στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον 0.0.Σ.Α. για βραχύ χρονικό διάστημα. Η παράταση γίνεται μετά από πρόταση του Μονίμου Αντιπροσώπου ή του νόμιμου αναπληρωτή του και απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
4. Περιορίζεται η απαλλαγή από τον ΦΠΑ μόνο για τις παρεχόμενες από τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας ταχυδρομικές υπηρεσίες και τις παρεπόμενες αυτών παραδόσεις αγαθών. Αντιθέτως, δεν απαλλάσσονται υπηρεσίες των οποίων οι τιμές και οι όροι έχουν αποτελέσει αντικείμενο μεμονωμένης διαπραγμάτευσης, εμπορικής συμφωνίας ή ειδικής προσφοράς στο πλαίσιο διαγωνιστικών ή κατ’ ανάθεση διαδικασιών, καθώς και οι παρεπόμενες αυτών παραδόσεις αγαθών.
6. Παρέχεται η απαλλαγή για τρία (3) έτη από τον Ε.Ν.Φ.Ι.Α., κτισμάτων (μετά του αναλογούντος οικοπέδου) που ευρίσκονται σε περιοχές που εκδηλώθηκαν πυρκαγιές κατά τον Ιούλιο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν οι πληγέντες.
7. Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές ή φυσικές καταστροφές και έχουν υποστεί ζημίες που δεν επιτρέπουν την ασφαλή παροχή εργασίας στις εγκαταστάσεις τους, να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας του προσωπικού τους για χρονικό διάστημα μέχρι τρεις (3) μήνες. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής δεν επιτρέπεται να μειώσουν τις θέσεις του προσωπικού τους, αλλά πρέπει να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας. Με εν λόγω ρύθμιση ορίζεται ότι οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση τίθεται σε αναστολή, λαμβάνουν μηνιαία αποζημίωση πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534,00) ευρώ που είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και ανεκχώρητη, η οποία υπολογίζεται με βάση τον χρόνο εργασίας τους και την αναλογία των επιδομάτων εορτών. Ορίζονται επίσης οι ειδικότερες προϋποθέσεις και η διαδικασία για τη λήψη της αποζημίωσης αυτής. Παρέχεται η εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης να ορίσουν το χωρικό πεδίο εφαρμογής της διάταξης, καθώς και τις ειδικότερες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της διάταξης, ενώ ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με απόφασή του ορίζει τα σχετικά με τη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ που απαιτείται για την εφαρμογή του παρόντος.
8 Με την προτεινόμενη διάταξη μετονομάζεται η υφιστάμενη Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και, επιπλέον, συστήνεται νέα Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας προς τον σκοπό εναρμόνισης της υφιστάμενης νομοθεσίας για τις Επιτελικές Δομές με το π.δ. 77/2023, με το οποίο προβλέφθηκε η σύσταση του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Προτεινόμενες διατάξεις
Αρθρο 1
Μεταβίβαση μετοχών της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης και της Εταιρείας’Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας στο Ελληνικό Δημόσιο
1. Το σύνολο των μετοχών κυριότητας της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.) στην Εταιρεία Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε.) και στην Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.) μεταβιβάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο. Η μεταβίβαση αυτή απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος ή δικαίωμα υπέρ τρίτων. Μετά τη μεταβίβαση τα δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου ως μετόχου στις εταιρείες Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε. και Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. ασκούνται από κοινού από τον Υπουργό Οικονομικών και τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με μέριμνα του Υπουργού Οικονομικών η μεταβίβαση αυτή καταχωρίζεται στο Σύστημα του Κεντρικού Αποθετηρίου Τίτλων του Μέρους Πρώτου του ν. 4569/2018 (Α’ 179) και γίνονται οι απαιτούμενες ενημερώσεις του Κεφαλαίου Γ’ του ν. 3556/2007 (Α’ 91).
2. Η εποπτεία επί της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. ασκείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η εποπτεία επί της Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε. καιτης ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΑΓΙΩΝ Ε.Υ.Δ.Α.Π. που μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το άρθρο 27 του ν. 5037/2023 (Α’ 87) εξακολουθεί να ασκείται από αυτό.
3. Από τη δημοσίευση του παρόντος καταργείται κάθε αντίθετη διάταξη.
Άρθρο 2
Ρυθμίσεις σχετικά με την εισαγωγή της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών και τη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
1. Προς εκπλήρωση του σκοπού της, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 185 του ν. 4389/2016 (Α’
94), η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. δύναται:
α) να συνάπτει μνημόνια συνεννόησης και συμφωνίες μετόχων με τους λοιπούς μετόχους της εταιρείας με την επωνυμία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (Δ.Α.Α.), προκειμένου να εισαχθούν οι μετοχές της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών,
β) να ασκεί τα δικαιώματά της ως μετόχου της Δ.Α.Α. σε συνελεύσεις μετόχων και κάθε άλλο δικαίωμα προς τον ίδιο σκοπό,
γ) μετά την εισαγωγή των μετοχών της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, να ασκεί όλα τα δικαιώματά της ως μετόχου της Δ.Α.Α., συμπεριλαμβανομένων και των σχετικών με τον ορισμό ή την εκλογή μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Δ.Α.Α..
2. Επιτρέπεται να λαμβάνονται υπό την αναβλητική αίρεση της έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, να καταχωρίζονται και να δημοσιεύονται από την ημερομηνία λήψης τους με τη ειδική μνεία στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ως προς την έναρξη ισχύος τους υπό την ανωτέρω αναβλητική αίρεση οι παρακάτω αποφάσεις οργάνων της Δ.Α.Α., οι οποίες απαιτούνται για την εισαγωγή των μετοχών της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών:
α) αποφάσεις Γενικής Συνέλευσης των μετόχων με αντικείμενο την τροποποίηση του καταστατικού της Δ.Α.Α. και την εκλογή Δ.Σ. για την εναρμόνιση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης της Δ.Α.Α. με αυτό των ανώνυμων εταιρειών που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Μέρος Α’ του ν. 4706/2020 (Α’ 136) περί διακυβέρνησης των ανώνυμων εταιρειών που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά στην Ελλάδα,
β) αποφάσεις του νέου Δ.Σ. για τη συγκρότησή του σε σώμα και τη χορήγηση εξουσιών εκπροσώπησης, καθώς και τη σύσταση και στελέχωση επιτροπής ελέγχου του άρθρου 44 του ν. 4449/2017 (Α’ 7), περί επιτροπής ελέγχου, και επιτροπής αποδοχών και υποψηφιοτήτων των άρθρων 10 έως και 12 του ν. 4706/2020, περί επιτροπών του Δ.Σ., καθώς και των λοιπών επιτροπών που είναι απαραίτητες για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας για ανώνυμες εταιρείες που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά στην Ελλάδα.
3. Το Χρηματιστήριο Αθηνών εισάγει προς διαπραγμάτευση τις μετοχές της Δ.Α.Α., εφόσον η Δ.Α.Α. πληροί τις προϋποθέσεις συμμόρφωσης ως προς την εταιρική διακυβέρνηση βάσει των αποφάσεων της παρ. 2. Κατά την ημερομηνία έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, το Χρηματιστήριο Αθηνών εκδίδει και κοινοποιεί αμελλητί προς το Γενικό Εμπορικό Μητρώο σχετική βεβαίωση έναρξης διαπραγμάτευσης, η οποία καταχωρίζεται και δημοσιεύεται αυτεπαγγέλτως. Με τη λήψη επικυρωμένου αντιγράφου της ως άνω βεβαίωσης του Χρηματιστηρίου Αθηνών, η αρμόδια υπηρεσία Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) του Υπουργείου Ανάπτυξης προβαίνει σε αυτόματη καί αυτεπάγγελτη καταχώριση και δημοσίευση στο Γ.Ε.ΜΗ.: (α) διαπιστωτικής πράξης, που εκδίδεται από την ως άνω υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., περί πλήρωσης της ανωτέρω αναβλητικής αίρεσης της έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών της Δ.Α.Α. στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών για την έναρξη ισχύος των αποφάσεων της γενικής συνέλευσης των μετόχων και του νέου Δ.Σ. της Δ.Α.Α. οι οποίες αναφέρονται στην παρ. 1, καθώς και, κατά συνέπεια της έναρξης ισχύος των αποφάσεων αυτών, (β) των τροποποιήσεων του καταστατικού της Δ.Α.Α. σύμφωνα με την παρ. 1, καθώς και του πλήρους κωδικοποιημένου καταστατικού της Δ.Α.Α. όπως τροποποιηθέν Θα ισχύει, (γ) της εκλογής του νέου Δ.Σ. της Δ.Α.Α., (δ) της συγκρότησης του νέου Δ.Σ. της Δ.Α.Α. σε σώμα και της χορήγησης εξουσιών εκπροσώπησης της Δ.Α.Α. και (ε) της σύστασης και στελέχωσης επιτροπής ελέγχου του άρθρου 44 του ν. 4449/2017, επιτροπής αποδοχών και υποψηφιοτήτων των άρθρων 10 έως και 12 του ν. 4706/2020, καθώς και τυχόν λοιπών επιτροπών.
4. Κατ’ ελάχιστον έξι (6) έτη προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου της σύμβασης ανάπτυξης αεροδρομίου, η οποία υπογράφηκε στην Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1995 και κυρώθηκε με τον ν. 2338/1995 (η «Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου»), η χρονική διάρκεια της οποίας παρατάθηκε σύμφωνα με τον ν. 4594/2019 (Α’ 29), το Ελληνικό Δημόσιο προκηρύσσει διαγωνιστική διαδικασία με αντικείμενο τη νέα ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ελάχιστης διάρκειας τριάντα (30) ετών (η «Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία»), η οποία ολοκληρώνεται το αργότερο τέσσερα (4) έτη προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου. Η προκήρυξη της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας δύναται να αναβληθεί, εφόσον τούτο είναι ευλόγως δικαιολογημένο σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς. Κατά παρέκκλιση του ν. 3986/2011 (Α’ 152) όσον αφορά την πρόβλεψη μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ), δύναται να ανατεθεί, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, στο ΤΑΙΠΕΔ, ή τυχόν διάδοχο αυτού, η διεξαγωγή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας. Στην ίδια απόφαση προσδιορίζονται οι βασικοί όροι της συνεργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ ή του τυχόν διαδόχου αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου να οριστούν οι όροι της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας, περιλαμβανόμενων και των όρων της νέας σύμβασης παραχώρησης, η οποία υπογράφεται για τη νέα ανάθεση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε συνέχεια της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας (η «Νέα Σύμβαση Παραχώρησης»), προσδιορίζονται τα λειτουργικά έξοδα και οι διοικητικές δαπάνες του ΤΑΙΠΕΔ, ή του τυχόν διαδόχου αυτού, για τη Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία που βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και ο τρόπος κάλυψής τους και ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος. Η διαμόρφωση των όρων της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας και της Νέας Σύμβασης Παραχώρησης, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και την προαναφερθείσα κοινή υπουργική απόφαση, γίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ, ή τυχόν διάδοχο αυτού, σύμφωνα με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που ισχύει κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, καθώς και τις επικρατούσες συνθήκες και την πρακτική της αγοράς, και υπόκειται στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων παραχώρησης. Η Δ.Α.Α. δικαιούται να συμμετέχει στη Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία και, στο μέτρο που τούτο είναι σύμφωνο με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, που ισχύει κατά τη διεξαγωγή της, συμπεριλαμβάνεται στους όρους αυτής δικαίωμα υπέρ της Δ.Α.Α. υποβολής, υπό προϋποθέσεις, όμοιας προσφοράς με την υψηλότερη προσφορά που θα έχει υποβληθεί στη Νέα Διαγωνιστική Διαδικασία και προτιμητέας σε σχέση με την τελευταία (matching right). Στον προβλεπόμενο στην παρούσα διαγωνισμό ακολουθείται αναλογικά η διαδικασία του ν. 3986/2011, κατά το μέρος που δεν αντιτίθεται στο παρόν άρθρο, με την εξαίρεση της παρ. 2 του άρθρου 1 και των παρ. 14 και 15 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου. Το παρόν άρθρο τελεί υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς εισαγωγής των μετοχών της ΔΑΑ στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.».
Άρθρο 3
Παράταση απόσπασης για κάλυψη θέσεων στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 211 του ν. 4920/2022
Στην παρ. 2 του άρθρου 211 του ν. 4920/2022 (Α’ 74), περί κάλυψης θέσεων στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Μ.Ε.Α. Ο.Ο.Σ.Α.), προστίθεται έβδομο εδάφιο, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Τέσσερις (4) θέσεις της περ. γ) και η θέση τηςπερ. δ) του άρθρου 209 καλύπτονται με αποσπάσεις μονίμων ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Τρεις (3) θέσεις της περ. γ) του άρθρου 209 καλύπτονται από υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014. Οι ως άνω αποσπάσεις πραγματοποιούνται έπειτα από σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α’ 224), με μόνη απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών, εάν πρόκειται για απόσπαση υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών και με κοινή απόφαση του οργάνου αυτού και του αρμοδίου οργάνου του υπουργείου προέλευσης του υπαλλήλου σε κάθε άλλη περίπτωση. Σε περίπτωση υπαλλήλου που προέρχεται από εποπτευόμενο φορέα, η απόσπαση πραγματοποιείται με κοινή απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών και του αρμοδίου οργάνου που εποπτεύει τον φορέα προέλευσης του υπαλλήλου. Επί απόσπασης υπαλλήλου της Α.Α.Δ.Ε. εφαρμόζεται το άρθρο 25 του ν. 4389/2016 (Α’ 94). Η απόσπαση πραγματοποιείται για χρονικό διάστημα έως τρία (3) έτη από την ανάληψη της υπηρεσίας και μπορεί να παραταθεί για τρία (3) επιπλέον έτη, για μία μόνο φορά. Αν συντρέχουν ειδικοί υπηρεσιακοί λόγοι επιτρέπεται, μετά από πρόταση του Μονίμου Αντιπροσώπου ή, αν αυτός κωλύεται, του Αναπληρωτή Μονίμου Αντιπροσώπου και απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, η περαιτέρω παράταση της απόσπασης για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες. Η ανάληψη υπηρεσίας πραγματοποιείται εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης απόσπασης. Μετά τη λήξη της απόσπασής τους, οι υπάλληλοι επιστρέφουν στις οργανικές τους θέσεις. Ο χρόνος υπηρεσίας στις ανωτέρω θέσεις λογίζεται ως χρόνος δημόσιας υπηρεσίας.».
Άρθρο 4
Απαλλαγή ταχυδρομικών υπηρεσιών από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας – Αντικατάσταση περ. α παρ. 1 άρθρου 22 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
Η περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 22 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α’ 248), περί απαλλαγών, αντικαθίσταται ως εξής:
«α) η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών από τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, οι οποίες περιλαμβάνονται στην καθολική υπηρεσία σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, καθώς και οι παρεπόμενες των υπηρεσιών αυτών παραδόσεις αγαθών. Στην απαλλαγή δεν συμπεριλαμβάνονται οι υπηρεσίες, των οποίων οι τιμές και οι όροι με τους οποίους προσφέρονται, έχουν αποτελέσει αντικείμενο μεμονωμένης διαπραγμάτευσης ή εμπορικής συμφωνίας ή ειδικής προσφοράς στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών ή άλλου είδους αναθέσεων στον φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας, καθώς και οι παρεπόμενες αυτών παραδόσεις αγαθών.».
Άρθρο 6
Απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων 2023, 2024 και 2025 για τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου που ευρίσκονται σε πληγείσες περιοχές από τις πυρκαγιές Ιουλίου 2023 – Προσθήκη παρ. 7Ζ στο άρθρο 3 του ν. 4223/2013
Στο άρθρο 3 του ν. 4223/2013 (Α’ 287) περί των απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), προστίθεται παρ. 7Ζ, προκειμένου να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα έτη 2023, 2024 και 2025 τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου που ευρίσκονται σε πληγείσες περιοχές από τις πυρκαγιές του Ιουλίου 2023, ως εξής:
«7Ζ. Ειδικά για τα έτη 2023, 2024 και 2025 απαλλάσσονται τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν τον μήνα Ιούλιο του 2023 έως και την κατάθεση του παρόντος και για τις οποίες εκδίδονται αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας, σύμφωνα με τα οποία το κτήριο έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο ή ακατάλληλο για χρήση, ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτηρίου της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, που εκδίδονται έως την 31η.1.2024, και κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Για τη χορήγηση της απαλλαγής υποβάλλεται αίτηση για τα έτη 2023 και 2024 στη Φορολογική Διοίκηση από τον δικαιούχο αυτής, η οποία ισχύει και για το επόμενο έτος.».
Άρθρο 7
Έκτακτα και επείγοντα μέτρα για την προστασία των θέσεων εργασίας σε περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές – Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 4797/2021
Στον ν. 4797/2021 (Α’ 66) προστίθεται άρθρο 6Α ως εξής:
«Άρθρο 6Α
Έκτακτα και επείγοντα μέτρα για την προστασία των θέσεων εργασίας σε περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές
1. Οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές ή άλλες φυσικές καταστροφές, των οποίων οι εγκαταστάσεις υφίστανται ολοσχερή καταστροφή ή σοβαρές υλικές ζημιές σε βαθμό που δεν είναι ασφαλής η παροχή εργασίας εντός του εργασιακού χώρου, και πιστοποιούνται ως τέτοιες από την οικεία υπηρεσία, μπορούν να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την πυρκαγιά ή άλλη φυσική καταστροφή, μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν προκληθεί εξαιτίας της πυρκαγιάς ή άλλης φυσικής καταστροφής και πάντως όχι πέραν των τριών (3) μηνών.
2. Οι επιχειρήσεις – εργοδότες της παρ. 1 υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις προσωπικού με καταγγελία των συμβάσεων εργασίας, για το χρονικό διάστημα για το οποίο θέτουν τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους σε αναστολή, σύμφωνα με την παρ. 1. Σε περίπτωση πραγματοποίησής τους, οι καταγγελίες αυτές είναι άκυρες.
3. Οι επιχειρήσεις – εργοδότες της παρ. 1 που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης υποχρεούνται μετά από τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας και με το ίδιο είδος σύμβασης για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής.
4. Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, σύμφωνα με την παρ. 1, είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), ποσού πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00 €), που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες, κατ’ αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής των συμβάσεων εργασίας τους, καθώς και αναλογίας επιδομάτων εορτών. Στους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη, υπολογιζόμενη επί του ονομαστικού τους μισθού, για το χρονικό διάστημα αναστολής της σύμβασης εργασίας, καθώς και για τα επιδόματα εορτών που αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα αυτό. Οι Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις των εργαζομένων, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, υποβάλλονται από τον εργοδότη.
5. Εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις – εργοδότες της παρ. 1, των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία κατά το χρονικό διάστημα απάτην 17η Ιουλίου 2023, μέχρι και τη δημοσίευση του παρόντος, καθίστανται δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού του ως άνω δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, από την ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης τους και για χρονικό διάστημα όχι πέραν των τριών (3) μηνών. Η αποζημίωση ειδικού σκοπού ανέρχεται σε ποσό ύψους πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00 €) ανά μήνα, ποσό που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες, εφόσον δεν έχουν σύμβαση εξαρτημένης εργασίας με άλλον εργοδότη ή δεν λαμβάνουν τακτική επιδότηση ανεργίας από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Στους εργαζόμενους παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ποσού των πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00 €). Η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση παράγεται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
6. Η αποζημίωση των παρ. 4 καί 5 είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
7. Η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων των παρ. 4 και 5, καθώς και των επιδομάτων εορτών της παρ. 4 καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
8. Για τη λήψη της αποζημίωσης ειδικού σκοπού από τους εργαζόμενους, η επιχείρηση – εργοδότης υποχρεούται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την οποία δηλώνει τους εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή. Η επιχείρηση – εργοδότης υποχρεούται να γνωστοποιήσει την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, εγγράφως ή ηλεκτρονικά, στον εργαζόμενο, δηλώνοντάς του και τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της πράξης του στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».
9. Προκειμένου για τη λήψη της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, οι δικαιούχοι εργαζόμενοι της παρ. 4 μετά από τη γνωστοποίηση της παρ. 8, καθώς και οι δικαιούχοι της παρ. 5, υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α’ 75), στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr), μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) του άρθρου 22 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), η οποία τηρείται στη Γενική Διεύθυνση Εργασιακών Σχέσεων, Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και’Ενταξης στην Εργασία της Γενικής Γραμματείας Εργασιακών Σχέσεων, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, διαπιστώνεται η πλήρωση των προϋποθέσεων της παρ. 1, οριοθετείται χωρικά το πεδίο εφαρμογής του παρόντος και ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ένταξης των επιχειρήσεων στο μέτρο της αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους, το ποσοστό των εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις εργασίας δύνανται να τίθενται σε αναστολή, τα στοιχεία των υπεύθυνων δηλώσεων εργοδοτών και εργαζομένων, οι όροι, οι προϋποθέσεις χορήγησης της αποζημίωσης ειδικού σκοπού η διαδικασία καταβολής αυτής, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύνανται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ειδικώς για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» και της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που τηρείται για τον σκοπό αυτόν στη Γενική Διεύθυνση Εργασιακών Σχέσεων, Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και’Ενταξης στην Εργασία της Γενικής Γραμματείας Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.».
2. Η ισχύς της παρ. 1 άρχεται τη 17η Ιουλίου 2023.
Άρθρο 8
Ρυθμίσεις για τις Επιτελικές Δομές των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
1. α) Η περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), περί των ειδικών υπηρεσιών που ασκούν αρμοδιότητες επιτελικής δομής του άρθρου 22 του ίδιου νόμου, αντικαθίσταται ως εξής: «γ) Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης».
β) Στην παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4914/2022 προστίθεται περ. ιβ) ως εξής: «ιβ) Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας».
2. Η παρ. 13 του άρθρου 65 του ν. 4914/2022, περί της διάρθρωσης των ειδικών υπηρεσιών που ασκούν αρμοδιότητες επιτελικής δομής του άρθρου 22 του ίδιου νόμου, αντικαθίσταται ως εξής: «13. α) Η Ειδική Υπηρεσία με την επωνυμία Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μετονομάζεται σε Ειδική Υπηρεσία με την επωνυμία «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης». Στη νέα Ειδική Υπηρεσία «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης» παραμένει το σύνολο των αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού της Υποδιεύθυνσης I του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 103119/26.10.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (θ’ 5597) κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων των τομέων πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
β) Στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας συστήνεται νέα Ειδική Υπηρεσία με την επωνυμία «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας», στην οποία μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού των Υποδιευθύνσεων II και III του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 103119/26.10.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς και ο τομέας πολιτικής που αφορά στην Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία.».
Powered by Taxheaven.gr