Πώς μπορεί η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στη βιώσιμη επιχειρηματικότητα
Από την αρχική σύλληψη της ιδέας μέχρι την ενσωμάτωσή της στην ιταλική νομοθεσία, το κίνημα B Corp (Benefit Corporation) έχει αναπτυχθεί με ταχείς ρυθμούς και πλέον περιλαμβάνει χιλιάδες εταιρείες, μια εντυπωσιακή αύξηση ιδίως τα τελευταία χρόνια. Ο Paolo Di Cesare, συνιδρυτής της NATIVA -μιας από τις πρώτες Certified B Corp εταιρείες στην Ευρώπη- είναι ενθουσιασμένος που βλέπει περισσότερους ανθρώπους να υιοθετούν μια αλλαγή στη νοοτροπία των επιχειρήσεων και περισσότερους επιχειρηματίες να συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν όπως «συνήθως», αλλά πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τον περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο της εταιρείας τους.
Ενόψει του Hearth Summit (31 Οκτωβρίου έως την 1η Νοεμβρίου), μιας σημαντικής πρωτοβουλίας του Impact Hub Athens που επιδιώκει να αναδείξει και να εξετάσει τις προοπτικές για την αξιοβίωτη ζωή στις μικρές και μεγάλες πόλεις, ο Paolo Di Cesare ανοίγει τα χαρτιά του στο NEWS 24/7 και μιλά για την πορεία της NATIVA και την εξάπλωση του μοντέλου B Corp στην Ευρώπη, τονίζοντας την ανάγκη για επιχειρηματική δράση που όχι μόνο παράγει κέρδος, αλλά και κοινωνική και περιβαλλοντική αξία.
Αναφέρεται, επίσης, στις προκλήσεις που αντιμετώπισε κατά την έναρξη της προσπάθειάς του, όπως η αντίσταση του ιταλικού νομικού συστήματος στην αποδοχή εταιρικών καταστατικών που δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στο κέρδος. Μετά από πολλές απορρίψεις, η NATIVA κατάφερε να γίνει μια από τις πρώτες B Corps στην Ευρώπη, ανοίγοντας τον δρόμο σε άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν. Σήμερα, στην Ιταλία, η κοινότητα B Corp έχει αναπτυχθεί σημαντικά, φτάνοντας τις 300 εταιρείες που απασχολούν πάνω από 28.000 εργαζόμενους και παράγουν έσοδα 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η γειτονική χώρα, μάλιστα, είναι το πρώτο κράτος που εισήγαγε νομοθεσία για τις B Corp εταιρείες.
Προς ανάλογη κατεύθυνση ελπίζει ο Paolo Di Cesare να κινηθεί και η Ελλάδα με στόχο, όπως λέει, να μεταμορφωθεί το επιχειρηματικό τοπίο σε μια δύναμη για το καλό.
Ο Paolo Di Cesare
1) Τί σας ώθησε να διαδώσετε την έννοια της B Corp πρώτα στην Ιταλία και στη συνέχεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο;
Γνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις που η ανθρωπότητα αντιμετώπιζε και συνεχίζει να αντιμετωπίζει, ιδρύσαμε τη NATIVA το 2012 με σκοπό να επιταχύνουμε τη μετάβαση προς ένα αναγεννητικό οικονομικό πρότυπο. Ήταν σαφές για εμάς ότι ο επιχειρηματικός κόσμος, με τους πόρους του, την ταχύτητα και την ευρεία του απήχηση, μπορούσε να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.
Καθώς καθοδηγούσαμε εταιρείες σε διαδρομές βιωσιμότητας, ανακαλύψαμε τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι εταιρείες B Corp. Αυτά τα εργαλεία αντιπροσώπευαν ένα προηγμένο μοντέλο για τη μέτρηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιδόσεων μιας εταιρείας με ολιστικό τρόπο, ενώ παράλληλα βοηθούσαν στον καθορισμό μιας στρατηγικής κατεύθυνσης εξέλιξης και στη συμμετοχή όλων των τομέων της εταιρείας στη διαδικασία βελτίωσης. Αφού το δοκιμάσαμε με επιτυχία σε εμάς τους ίδιους, υποστηρίξαμε και άλλες εταιρείες σε όλη την Ιταλία και την Ευρώπη να πράξουν το ίδιο, με μεγάλη επιτυχία. Σήμερα υπάρχουν περίπου 4.000 B Corps στην Ευρώπη και το 2023 η ευρωπαϊκή κοινότητα αυξήθηκε κατά 42%. Ως NATIVA, υποστηρίξαμε περισσότερες από 140 πιστοποιήσεις B Corp παγκοσμίως.
2) Όταν ξεκίνησε η πορεία σας από μη κερδοσκοπικό οργανισμό, μέχρι την εξέλιξή σας σε περιφερειακό ηγέτη της B Corp, ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε;
Στην αρχή, ο συνεργάτης μου Eric Ezechieli κι εγώ εργαστήκαμε με ένα επιχειρηματικό υπόβαθρο για την ανάπτυξη στρατηγικών έργων για βιώσιμη καινοτομία. Λειτουργήσαμε ως το ιταλικό παράρτημα μιας από τις πιο αξιόπιστες μη κερδοσκοπικές οργανώσεις σε αυτόν τον τομέα, της “The Natural Step”.
Όταν ιδρύσαμε τη NATIVA, ήταν αυτονόητο να ενσωματώσουμε τον Σκοπό της NATIVA στο Καταστατικό της. Αυτή η φιλοδοξία οδήγησε σε μια έκπληξη: η αλλαγή που κάναμε στο καταστατικό μας δεν ήταν αποδεκτή από το ιταλικό νομικό σύστημα, καθώς περιλάμβανε ένα διαφορετικό σκοπό από αυτόν της δημιουργίας κέρδους. Μετά από τέσσερις απορρίψεις από το Εμπορικό Επιμελητήριο Ιταλίας, το καταστατικό της NATIVA έγινε τελικά αποδεκτό με τον αρχικό του εταιρικό σκοπό. Αυτή η εμπειρία πυροδότησε την επιθυμία μας να αλλάξουμε τα πράγματα. Λίγους μήνες αργότερα ολοκληρώσαμε τη διαδικασία αξιολόγησης και γίναμε μία από τις πρώτες B Corps στην Ευρώπη. Από τότε, οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν ραγδαία: μαζί με άλλους 19 ανθρώπους από όλη την Ευρώπη, σχεδιάσαμε τη στρατηγική για τη διάδοση του κινήματος μέσω της δημιουργίας ενός δικτύου συνεργατών ανά χώρα.
Η NATIVA προσκλήθηκε από το B Lab (σ.σ. ο διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός που είναι υπεύθυνος για την πιστοποίηση B Corps παγκοσμίως) να γίνει ο συνεργάτης της χώρας για την Ιταλία, μια πολύ ενεργή αγορά όπου το μοντέλο B Corp έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από δεκάδες επιχειρηματίες. Ένα απίστευτο ταξίδι.
3) Έχετε εντοπίσει στην πορεία όλων αυτών των χρόνων διαφορές στον τρόπο που οι εταιρείες χειρίζονται το ζήτημα του B Corp;
Όταν γίναμε B Corp, αισθανθήκαμε σαν μια μικρή, απομονωμένη κουκκίδα. Αρχίσαμε να μοιραζόμαστε το όραμα που ενώνει τις εταιρείες αυτού του κινήματος με άλλους επιχειρηματίες: έναν νέο τρόπο επιχειρηματικής δραστηριότητας, επικεντρωμένο όχι μόνο στη δημιουργία κέρδους αλλά και στην παραγωγή κοινωνικής και περιβαλλοντικής αξίας. Βρήκαμε πολλούς πρωτοπόρους που υιοθέτησαν αυτές τις ιδέες, συνειδητοποιώντας ότι ήταν ο μόνος τρόπος για τις επιχειρήσεις τους να ευδοκιμήσουν μακροπρόθεσμα. Αυτοί οι πρωτοπόροι άνοιξαν τον δρόμο για αμέτρητες εταιρείες που πλέον αναλαμβάνουν να εξελίξουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα προς αναγεννητικά επιχειρηματικά πρότυπα.
Σήμερα, η αγορά είναι πολύ πιο ενημερωμένη. Στην Ιταλία, η πρόσφατη Εθνική Έρευνα για τις B Corp έδειξε ότι οι εταιρείες που δεσμεύονται να δημιουργούν κοινωνική και περιβαλλοντική αξία (συμπεριλαμβανομένων των B Corps) έχουν καλύτερη οικονομική απόδοση από άλλες (37% αύξηση στα έσοδα την περίοδο 2019-2022 έναντι 18% για τις μη B Corp). Επιπλέον, η ρυθμιστική πίεση της ΕΕ οδηγεί πολλές επιχειρήσεις να πληρούν τα ελάχιστα πρότυπα βιωσιμότητας. Σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οι B Corps συνεχίζουν να ανεβάζουν τον πήχη, υπερβαίνοντας την απλή συμμόρφωση και προσπαθώντας συνεχώς να βελτιώνουν τον αντίκτυπό τους, μαζί με πολλές άλλες εταιρείες που κάνουν το ίδιο.
4) Από τότε που η πρώτη B Corp πιστοποιήθηκε στην Ιταλία το 2013, το κίνημα στη χώρα έχει αναπτυχθεί σημαντικά, φτάνοντας τις 100 εταιρείες το 2018 και τις 240 το 2023, καθιστώντας έτσι την Ιταλία τη δεύτερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τον υψηλότερο αριθμό B Corps. Ποιος είναι ο τελικός σας στόχος;
Στην Ιταλία, το μοντέλο B Corp έχει αποκτήσει σημαντική δημοτικότητα, εν μέρει χάρη σε μια πολύ ενεργή κοινότητα. Για παράδειγμα, με την πάροδο των χρόνων, έχουν οργανωθεί πολλές επικοινωνιακές καμπάνιες για την προώθηση ενός πιο δίκαιου και ισότιμου τρόπου επιχειρηματικής δραστηριότητας. Απλά σκεφτείτε το: πάνω από 100 B Corps, από διάφορα μεγέθη και κλάδους, συνεργάζονται για να προσεγγίσουν εκατομμύρια ανθρώπους μέσω μηνυμάτων σε αεροδρόμια, λεωφορεία, ακόμα και μέσω έργων τέχνης με θετικό αντίκτυπο. Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αλληλεξάρτησης.
Μόλις πριν από λίγες ημέρες, η Ιταλία έφτασε τις 300 B Corps, οι οποίες απασχολούν πάνω από 28.000 άτομα σε 17 διαφορετικούς κλάδους, δημιουργώντας συνολικά έσοδα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο. Στην Ιταλία, έχουν συμβεί πολλά τα τελευταία χρόνια στον τομέα των επιχειρήσεων με κοινωνικό αντίκτυπο: έγινε το πρώτο κυρίαρχο κράτος που εισήγαγε νομοθεσία για τις B Corp. Συνεργατικές πρωτοβουλίες έχουν αναδυθεί για την αντιμετώπιση συλλογικών προκλήσεων, όπως η “CO2alition,” η οποία επέτρεψε σε περισσότερες από 90 εταιρείες να δεσμευτούν για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας στα καταστατικά τους. Θα ήταν υπέροχο να δούμε κάτι παρόμοιο να συμβαίνει και στην Ελλάδα!
5) Ποιος είναι ο σκοπός της επίσκεψής σας στην Ελλάδα, σε μια περίοδο που η βιωσιμότητα των πόλεων αναδεικνύεται ως ένα από τα κεντρικά ζητήματα της σύγχρονης εποχής;
Ο σκοπός της επίσκεψής μας στην Ελλάδα είναι να θέσουμε την εμπειρία μας στην υπηρεσία της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας, η οποία επιθυμεί να χρησιμοποιήσει την επιχειρηματικότητα ως δύναμη για το καλό, προωθώντας τη δημιουργία μιας ελληνικής κοινότητας B Corps. Στην Ελλάδα, βλέπουμε μεγάλη ετοιμότητα από τις εταιρείες να αντιμετωπίσουν την κρίση βιωσιμότητας, ιδιαίτερα τις επείγουσες κλιματικές προκλήσεις. Θέλουμε να αδράξουμε την ευκαιρία της επίσκεψής μας για να συμβάλουμε σε αυτό.
Στο πλαίσιο του Hearth Summit Athens, η NATIVA θα συνδιοργανώσει ένα πάνελ που θα εστιάζει στον κρίσιμο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις σε αυτό το ταξίδι που βασίζεται στο οικοσύστημα. Αυτό το πάνελ θα δώσει το βήμα σε εταιρείες όπως η Danone, η Symbeeosis και η Sympower να μοιραστούν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους, προωθώντας μια εποικοδομητική ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και δίνοντας την ευκαιρία στις ελληνικές εταιρείες να συνεργαστούν απευθείας με καταξιωμένους ηγέτες της κοινότητας B Corp.
Τους επόμενους μήνες, θα εγκαινιάσουμε το “Network Evolution Path”, μια συνεργατική πρωτοβουλία που έχει σχεδιαστεί ειδικά για να βοηθήσει τις ελληνικές εταιρείες να μετασχηματίσουν τα οικονομικά τους μοντέλα προς αναγεννητικές πρακτικές.
Ένα άλλο παράδειγμα του πώς έχουμε εφαρμόσει αυτό το μοντέλο σε πόλεις, είναι η πρωτοβουλία “Roma Impresa Comune”, η οποία υποστηρίζει περίπου 100 εταιρείες στην πόλη της Ρώμης να επιταχύνουν τη μετάβασή τους προς αναγεννητικά επιχειρηματικά μοντέλα μέσω της μετατροπής τους σε B Corp. Αυτές οι εταιρείες δεν επικεντρώνονται μόνο στο κέρδος, αλλά και στη δημιουργία θετικού αντίκτυπου προς τους ανθρώπους, τις κοινότητες, τις περιοχές και το περιβάλλον.
Για εμάς, αυτή η επίσκεψη σηματοδοτεί την αρχή ενός κινήματος που οραματιζόμαστε ως σημαντικό, ενός κινήματος που στοχεύει να μεταμορφώσει το επιχειρηματικό τοπίο στην Ελλάδα σε μια δύναμη για το καλό.
news247