Σενάριο για περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών από 1/1/2025
Δημοσιονομικό περιθώριο για μια πρόσθετη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών το 2025 πέραν της μιας (1%) μονάδας που έχει ήδη ανακοινωθεί για 2025 και 2027 αναζητά το Υπουργείο Εργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πέραν της μείωσης που θα γίνει στις εργοδοτικές εισφορές κατά μισή μονάδα (0,5%) το 2025 και άλλη μισή (σύνολο 1 μονάδα) το 2027 και που θα δώσει ώθηση και έναυσμα στις επιχειρήσεις να ανεβάσουν τους μισθούς, το τελευταίο διάστημα άρχισε να εξετάζεται και το ενδεχόμενο να υπάρξει συμπλήρωμα μείωσης εισφορών είτε από μη ανταποδοτικές εισφορές, είτε από ανταποδοτικές που όμως έχουν μικρό κόστος αν καταργηθούν.Unmute
Χωρίς επί του παρόντος να έχουν ληφθεί αποφάσεις, υπάρχουν δυο μη ανταποδοτικές εισφορές που θα μπορούσαν να καταργηθούν και μια ανταποδοτική που το κόστος από την πιθανή κατάργησής δεν ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ.
Οι δυο μη ανταποδοτικές εισφορές είναι οι εξής:
*Η πρόσθετη κράτηση 1% που είχε επιβληθεί το 2012 υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας ως έκτακτο έσοδο για να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματά του η οποία εξετάζεται να καταργηθεί από τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας (ΕΛΑΣ) οι οποίοι λαμβάνουν ένα τμήμα του εφάπαξ από το Ταμείο Πρόνοιας του Δημοσίου και ήδη έχουν ζητήσει να καταργηθεί και για αυτούς η εν λόγω κράτηση καθώς έχει ήδη καταργηθεί για τους δημοσίους υπαλλήλους από το 2023.
*Η εισφορά 2% υπέρ ανεργίας που καταβάλλουν οι δημόσιοι υπάλληλοι από το 2012 και μετά, χωρίς επί της ουσίας να προσφέρει τίποτα στους δημοσίους υπαλλήλους διότι δεν προβλέπεται η χορήγηση επιδόματος ανεργίας λόγω της μονιμότητας που έχουν στο Δημόσιο. Η εισφορά ενισχύει τα έσοδα της ΔΥΠΑ και τίποτε άλλο. Και για αυτή την κράτηση έχουν διατυπωθεί αιτήματα κατάργησης από συνδικαλιστές του Δημοσίου.
Η τρίτη εισφορά που θα μπορούσε να καταργηθεί και να μετριάσει το κόστος ασφάλισης των ελευθέρων επαγγελματιών, ιδίως μετά και τα πρόσθετα βάρη που προκάλεσε η φορολόγησή τους με το τεκμαρτό εισόδημα είναι τα 10 ευρώ υπέρ ανεργίας που υποχρεώνονται να πληρώνουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούενοι κάθε μήνα με τα ασφαλιστήρια του ΕΦΚΑ. Η εισφορά είναι μεν ανταποδοτική καθώς από αυτή χρηματοδοτείται το βοήθημα ανεργίας για τους αυτοαπασχολούμενους, πλην όμως οι δικαιούχοι είναι ελάχιστοι γιατί τα κριτήρια που τίθενται πέραν του χαμηλού ύψους του εισοδήματος της τελευταίας 3ετίας, προϋποθέτουν εκτός από τη διαγραφή τους από τον ΕΦΚΑ, την οριστική διακοπή εργασιών των αυτοπαπασχολουμένων και στην Εφορία κατά το 9μηνο της επιδότησής τους.
Η παύση ουσιαστικά της δραστηριότητά τους που ζητείται ως “αντάλλαγμα” για το επίδομα ανεργίας που είναι ίσιο με το επίδομα ανεργίας των μισθωτών (509 ευρώ τον μήνα), έχει διώξει τους επαγγελματίες από τη λήψη του επιδόματος καθώς το κόστος επανέναρξης όταν λήξει η επιδότηση είναι ασύμφορο. Επειδή δεν έχει ζήτηση το βοήθημα ανεργίας από τους επαγγελματίες, η εισφορά των 10 ευρώ άλλαξε χρήση και πλέον από αυτή την κράτηση χρηματοδοτείται η ειδική παροχή μητρότητας στις μητέρες ελεύθερες επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενες.
Το συνολικό ποσό που εισπράττει ο ΕΦΚΑ από τα 10 ευρώ δεν ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ το χρόνο. Ωστόσο, δεδομένου ότι η εν λόγω κράτηση θεσπίστηκε από το 2011, τα αποθεματικά που έχουν μαζευτεί είναι κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια που δεν πάνε όμως για επιδόματα ανεργίας των ελευθέρων επαγγελματιών. Το ενδεχόμενο κατάργησης της κράτησης είχε απασχολήσει το υπουργείο Εργασίας και στο παρελθόν χωρίς ωστόσο να ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα των αυτοαπασχολουμένων.
capital