
Ελληνικές επιχειρήσεις: Πόσες χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη
Αν και όλο και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις στρέφονται στη χρήση βασικών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), αναγνωρίζουν τη σημασία της και επενδύουν σε εξειδικευμένα ψηφιακά στελέχη με ελκυστικούς μισθούς, εντούτοις λίγες αξιοποιούν την τεχνολογία για πραγματική καινοτομία. Στην ουσία, οι περισσότερες παραμένουν πίσω όσον αφορά τη χρήση πιο εξελιγμένων ΑΙ εφαρμογών ή τη δημιουργία προϊόντων όπου η ΑΙ αποτελεί τον βασικό πυρήνα.
Σύμφωνα με τη μελέτη «Unlocking Greece’s AI Potential 2025» της Strand Partners για την Amazon Web Services, το 34% των ελληνικών επιχειρήσεων κάνει πλέον συστηματική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, έναντι μόλις 22% το προηγούμενο έτος. Η αύξηση αυτή της τάξης του 55% κατατάσσει την Ελλάδα δεύτερη στην Ευρώπη, μετά την Πολωνία.
Περισσότερες από 400.000 ελληνικές εταιρείες έχουν εντάξει την ΑΙ στις διαδικασίες τους, με 60.000 εξ αυτών να την υιοθετούν μόνο το τελευταίο δωδεκάμηνο. Αυτό σημαίνει πως κάθε 8 λεπτά, μια νέα ελληνική επιχείρηση ξεκινά να χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη. Οι περισσότερες από αυτές διαπιστώνουν σημαντικά οφέλη, με σχεδόν 9 στις 10 να αναφέρουν αύξηση των εσόδων τους, κατά μέσο όρο 18%.
Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά χρήσης της ΑΙ (45%) σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο. Ωστόσο, το 70% αυτών περιορίζεται σε απλές εφαρμογές, όπως η χρήση chatbot ή η αγορά έτοιμων λύσεων. Αν και τέτοιες λύσεις ενισχύουν την αποδοτικότητα, δεν συνιστούν ουσιαστικό μετασχηματισμό ούτε οδηγούν σε πραγματική καινοτομία.
Αντίθετα, οι μικρές νεοφυείς επιχειρήσεις, λόγω της φύσης και της ευελιξίας τους, έχουν πιο ενεργό ρόλο στην αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης ως μέσο ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων ή υπηρεσιών.
Μόλις 11% των μεγάλων εταιρειών προσφέρουν ένα καινούριο προϊόν βασισμένο στην ΑΙ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις startups φτάνει το 36%. Αντίστοιχα, μόνο το 12% των μεγάλων επιχειρήσεων διαθέτει συγκροτημένη στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη, έναντι 22% στις νεοφυείς εταιρείες.



