H ακτινογραφία του e-commerce στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση Ψηφιακού Εμπορίου
Σταθεροποιητικές τάσεις ως προς τη δυναμική ανάπτυξής του εμφανίζει το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο το 2022, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ψηφιακού Εμπορίου (Ecommerce Europe). Στο διάστημα που προηγήθηκε η συγκεκριμένη αγορά ενισχύθηκε έντονα από την πανδημία, κατά την οποία το ηλεκτρονικό εμπόριο και το λιανικό εμπόριο έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο τόσο για την οικονομία όσο και για την κοινωνία.
Όπως παρατηρεί η Ecommerce Europe για το 2021, το συνολικό ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε στα 718 δισ. ευρώ με ρυθμό ανάπτυξης 13% από τα 633 δισ. ευρώ το 2020. Το 2022, οι ρυθμοί ανάπτυξης προβλέπεται να συνεχίσουν την ανοδική τους τάση. Ωστόσο, παρατηρείται ότι η ανάπτυξη είναι ελαφρώς σταθεροποιητική, με αναμενόμενο ρυθμό ανάπτυξης 11% και κύκλο εργασιών που θα αγγίξει φέτος τα 797 δισ. ευρώ.
Όπως αναφέρεται σχετικά με την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία, είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι μακροπρόθεσμες συνέπειές του σε αυτό το στάδιο, καθώς ο πόλεμος έχει ήδη σημαντικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες αγορές. Η σύγκρουση έχει επιδεινώσει σημαντικά τον πληθωρισμό και έχει αυξήσει τις τιμές της ενέργειας, επηρεάζοντας την αγοραστική δύναμη και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, διαταράσσοντας παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που είχαν ήδη αποδυναμωθεί από την πανδημία.
Ελλάδα όπως Βουλγαρία και Βοσνία ως προς τον αριθμό των χρηστών του ίντερνετ – Από τα 14,4 δισ. στα 15,84 δισ. ευρώ η αξία της ελληνικής αγοράς e-commerce το 2022
Στοιχεία που επικαλείται η έρευνα και προκύπτουν από την καταγραφή των Eurostat, Statista αλλά και των Ηνωμένων Εθνών, δείχνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τις υπόλοιπες 36 χώρες που εξετάζονται ως προς τον αριθμό των χρηστών του διαδικτύου για το 2021. Το ποσοστό της χώρας μας είναι στο 79% και αποτελεί ένα από τα χαμηλότερα καθώς βρίσκεται στην πέμπτη θέση από το τέλος, με την τελευταία της κατάταξης Ουκρανία να αναφέρεται με αντίστοιχο ποσοστό μόλις 65% και έως και την Ελλάδα στην κατάταξη να μεσολαβούν από κάτω προς τα πάνω κατά σειρά, η Αλβανία με 73%, η Βοσνία – Ερζεγοβίνη με 77%, η Βουλγαρία με 78%. Στην ίδια κατάταξη τις πέντε πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Ισλανδία και η Νορβηγία με 100%, η Δανία, η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο με ποσοστό 99%. Ως προς τη συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι από τα 14,4 δισεκατομμύρια ευρώ του 2021, θα φτάσει στα 15,84 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022.
Την ίδια στιγμή πάντως προκύπτει ότι το 2021 η Ελλάδα αύξησε το ποσοστό των e-καταναλωτών από 59% που ήταν το 2020 σε 69%. Σε αυτή την κατάταξη η χώρα μας βρίσκεται περίπου στη μέση, συνυπάρχοντας με τη Λιθουανία (69%) και την Αυστρία (68%). Τελευταία χώρα στη σχετική κατάταξη είναι το Μαυροβούνιο και προτελευταία η Αλβανία με 38% και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη με 39%. Την πρωτιά στον αριθμό των e-καταναλωτών έχουν η Ολλανδία με 94% και οι Δανία και Νορβηγία με 92%.
Η πρόβλεψη για τη χώρα μας για το 2022 είναι ότι η χρήση του διαδικτύου θα εξαπλωθεί και σε άλλα μέλη του ελληνικού πληθυσμού, φτάνοντας το 81%, ενώ η αντίστοιχη πρόβλεψη για το ποσοστό των e-καταναλωτών εκτιμάται ότι θα φτάσει το 71%, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που επικαλείται η έρευνα.
Το e-AEΠ της Ελλάδας, ήτοι το ποσοστό που καταλαμβάνει το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας έναντι του συνολικού ΑΕΠ, ανήλθε το 2021 σε ποσοστό 8,07%.
Η Ελλάδα αντίστοιχη εικόνα με τη Σουηδία στη συχνότητα των ηλεκτρονικών αγορών
Αυτό που προκύπτει γενικά είναι ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν μεν επαφή με τις ηλεκτρονικές αγορές, ωστόσο είναι αρκετά μετριασμένη σε σχέση με άλλες χώρες. Στο ερώτημα με ποια συχνότητα αγόρασαν κάτι ηλεκτρονικά κατά τους τελευταίους τρεις μήνες για το 2021, το 27% των Ελλήνων απάντησε 1-2 φορές, το 35% αγόρασε κάτι 3-5 φορές και το 38% περισσότερες από 6 φορές (Αντίστοιχα ποσοστά για τη Σουηδία που έχει παρόμοια εικόνα με την Ελλάδα: 26%, 35% και 38%). Ιδιαίτερα δραστήριοι είναι οι Ισλανδοί καταναλωτές, όπου το 61% φέρεται με βάση την έρευνα να αγόρασε κάτι τους προηγούμενους τρεις μήνες και στη διάρκεια του 2021, περισσότερες από 6 φορές, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Αλβανία και τη Βουλγαρία είναι μόλις 9%.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές που προέρχονται από εθνικού εκτοπίσματος πωλητές – επιχειρήσεις, καθώς ποσοστό 91% εκ των αγορών που πραγματοποίησαν το 2021 προέρχονται από εκεί. Επίσης ένα ποσοστό 25% αντιστοιχεί σε αγορές από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 16% από λοιπές χώρες του κόσμου εκτός Ε.Ε. και μόλις το 1% από άγνωστες χώρες.
Το μικρότερο ποσοστό “εθνικών” αγορών το 2021 είχε το Λουξεμβούργο με 38% και ισχυρό ποσοστό προτίμησης στα επίπεδα του 81% για αγορές από άλλες χώρες (είτε επρόκειτο για χώρες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης είτε εκτός αυτής).
capital